Hej!

Håller på att bygga en "lillstuga" med pannrum mm, har bestämt mig för en Effecta Lambda 60 och fick igår hem skorstenen, isokern mantelskorsten 580x580mm med tillhörande foderrör för 3 pipor, 1st 200mm och 2st 170mm. För er som kan lite om dessa skorstenar vet det jag upptäckte igår att det är en omöjlig kombination att få i dessa dimensioner. Jag har inte lagt så mkt energi på att mäta innan utan förlitade mig på att de som säljer dessa skorstenar vet vad som funkar, min leverantör är heller ingen expert på området så han "bollade" med Schiedel när han beställde men enligt dem skulle det gå!
Blev givetvis rätt förbannad igår och får givetvis lämna tillbaks alltihop men problemet är att källare, mellanväggar och stora delar av husets konstruktion är bestämt utefter denna skorsten.

Har testat med att gå ner i dimension på de 2 andra kanalerna( 130mm till bastu och 130mm till öppen spis) men enligt mig går det inte att ha 3 pipor om man har en 200mm och skall följa Isokern´s mått mellan rökkanaler/mantel.
Enda utvägen som jag ser det är att gå ner till 170mm till pannan men Effecta rekomenderar minst 180mm, har läst en del här på forumet och det verkar som om flera har mindre rökkanaler än vad tillverkaren kräver men jag är väldigt osäker, det får inte bli fel!

Finns det någon som har en likadan panna eller liknande med mindre skorsten och tycker att det funkar bra? Längden på skorstenen blir ca 8.3m

Tacksam för snabba svar, hela bygget har stannat upp pga detta.

/K-hed
 
Har du pratat med Schiedel? Låter märkligt att dom skulle sälja en i kr fungerande kombination...
 
De stängde telefonväxeln kl 14:00 igår och jag upptäckte problemet strax innan 15:00! Ja visst är det märkligt men min leverantör som jag känner väl och har stort förtroende för hävdar att han kollat med dem innan beställning och om inte annat tycker man att de borde reagerat när allt beställdes.

Hursomhelst så kommer allt lösa sig om jag kan gå ner till 170mm till pannan,någon med praktisk erfarenhet????
 
D09
Källebergshed skrev:
De stängde telefonväxeln kl 14:00 igår och jag upptäckte problemet strax innan 15:00! Ja visst är det märkligt men min leverantör som jag känner väl och har stort förtroende för hävdar att han kollat med dem innan beställning och om inte annat tycker man att de borde reagerat när allt beställdes.

Hursomhelst så kommer allt lösa sig om jag kan gå ner till 170mm till pannan,någon med praktisk erfarenhet????
Jag hade nog kontaktat tillverkaren för pannan. Skulle något hända så står man nog ganska ensam.
 
Visst tänker jag ringa Effecta på Måndag men jag är ganska säker på att de kommer säga att jag skall ha 180mm eller mer just för att vara på den säkra sidan.......jag tror ju själv att det borde funka med 170mm till denna panna men jag är ju inte säker.
 
Min Orlan panna "kräver" 200 mm skorsten och ett drag på 20 Pa, jag hade bra 150 och cirka 4,5m skorsten. När jag ringde en av pannleverantörerna så menade han att det inte skulle vara några problem.

Praktisk erfarenhet är att jag kommer upp i ett drag på 15-18 Pa och upplever inga problem.

Med en skorstenslängd på 8.3m borde du få drag så det räcker och blir över (y) då det mig veterligen är få villapannor som kräver mer än 20 - 25 Pa i drag.

Angående dimensionen så kan inte 10-tals millimeter spel någon roll när du har mer än tillräcklig längd på skorstenen :) Din dragregulator kommer förmodligen inte att vara sysslolös med den längden på skorstenen :D
 
Det är precis vad jag vill höra:) tror somsagt att det kommer fungera men man är ju lite nervös, blir ju skapligt tråkigt att i efterhand inse att det inte funkade och får byta till en mindre panna.

Tack för svaret hursomhelst , det lungnade mig en hel del! Någon mer som kan skriva det jag vill läsa:D
 
D09
Man kanske ska anpassa tillluften till den minskade dimensionen också, men det var höftat från en amatör ;)
 
Jag har en 160mm på ca 4.5m till min panna, pannan är specad för 50kw men jag eldar ca 35kw med den.
Jag tror att Atmos med vill ha grov och hög skorsten, men jag skulle tro att det mest är för att få pannan att brinna även om fläkten skulle pajja eller så. Fläkten går sällan över 50% och jag har strypt pannan rätt mycket.
Din panna är ju lambda styrd, så den reglerar ju spjällen tills rätt parametrar uppnås, så det bör funka bra.
 
Kan bara hålla med i vad andra redan skrivit, kan inte tänka mig att du skulle få problem med detta. Har själv en Effecta fast 35kW men den körs i en skorsten med relativt sett ännu sämre förhållanden och det ger inga problem öht.
 
Jag tror att du inte kommer få problem under normaldrift. Sen är frågan vad som händer när det blir strömmavbrott eller fläkten pajar. Är panna då på högsta effekt och fullt pådrag så måste ju skorstenen själv klara evakuera gaserna annas blir det ju dimmigt i pannrummet. Det är vad jag tror.
Självdraget måste ju ha tillräckligt flöde. Har du en mindre pipa så måste ju undertrycket vara högre för att skapa samma flöde. Man borde kunna räkna på det. Men det var länge sedan jag läste flödeslära och böckerna är nedpackade på vinden.
 
Hej igen och tack för svaren! Var idag i kontakt med Effecta och han jag pratade med var helt övertygad att det skulle fungera bra med 170mm rökkanal, de har många kunder som har mindre diameter på skorsten än de "kräver" och det fungerar bra:) så med andra ord är problemet löst! Tackar igen för visat intresse
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.