Har det lite trångt i schaktet där skorstenen skall dras. Har det allmänt knöligt med centimetrarna med tanke på att friskluftsintaget i plattan skall matchas mot kaminen som skall matchas mot skorstenen som skall matchas mot schakt och centrum nock. Puh säger jag bara. I teorin skall detta bilda en någorlunda lodrät linje.

Skorstenen jag tittar på skall hålla 50mm till brännbart material. I scahktet finns också ett 100mm spirorör (ventilation). Jag tycker jag borde kunna anse att spiroröret inte är brännbart material? Men jag vill inte göra installationen och sen stå där med en skorstensnisse som inte godkänner den. Och teoretiskt så skulle väl den lilla gummipackningen i spirorörets anslutning kunna anses vara brännbar...

Någon som kan guida mig i vad som gäller?
 
Puttar upp frågan för att se om det är någon som kanske kan tänka sig att dela med sig av sin kunskap?
 
D09
Ring sotarn och kolla :)

Är det en isokern?
 
Detaljreglerna för detta är som så mycket annat borta - nu gäller funktionskrav.

Det är inte bara avstånden till brännbart material som du måste beakta om du ska bygga in en skorsten. Det måste även finnas tillräcklig luftning så att inte temperaturen stiger för mycket i schaktet - brännbart eller ej. Någonstans utanför schaktet blir det brännbart och där får det inte bli mer än 85 grader.

Hur det är med avskiljning för skorstensschakt vågar jag inte svara på, men finns det sådana krav så blir det besvärligt att dra andra rör i samma schakt, då måste de brandtätas och eventuellt isoleras.

Hur som - brandskyddet har du inte för sotarens skulle utan för din egen. Tyvärr är bränder som startat på grund av olämpliga genomföringar av skorstenar i moderna hus ganska vanliga. Brist på luftning är en inte ovanlig orsak.
 
Det är en isolerad skorsten och ytan på den blir aldrig mer än 80 grader enligt tillverkaren och det står på ganska många helisolerade skorstenar... så jag vet inte vad siffran 85 grader någonstans utanför schaktet kommer ifrån?

Tidigare hade vi en premodulskorsten som gick rakt genom övervåningen. Jag hade en eldstad med betydligt högre effekt än den vi kommer ha nu. Röret var aldrig varmare än att det gick att ta på...

Trodde det var en enkel sak att svara på. Jag får kolla med tillverkaren eller sotaren.
 
Min erfarenhet är att kommunens sotare (eller skorstensfejarmästare) ofta är lite av en egen sheriff inom sitt distrikt.
Det enklaste är alltså att ringa sin lokala sheriff och fråga vad som gäller just hos dig, ofta blir de vänligt inställda när man frågar först och bygger sen, de får som de vill ha det och du slipper onödigt tjafs vid besiktning.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Du har helt rätt - och jag kommer nog att slå dem en signal först. Skulle gärna vilja ha lite mer på fötterna först. Vill inte få hela huset ommöblerat för att min lokale sotare har fått för sig något. Tyvärr är väl erfarenheten från att bygga det här huset är att inte yrkesmännen alltid vet vad de pratar om...
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
För att återföra lite kunskap till forumet kan jag berätta att feed-back från skorstenstillverkaren är att ett spirorör inte räknas som brännbart material. Vilket det ju inte borde heller... Man kan alltså gå närmare än 50 mm. De skall dock inte ha direktkontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.