Hej!

Tänkte installera en braskamin och NSP:s skortstenspaket. Placeringen är tänkt att hamna på en utbyggnad, där taklutningen är mindre än 10 grader, där takpapp för tak med lutning som är minst 5 grader har använts.
Från utbyggnadens tak är det 1,5 meter för att skorstenen där skall nå upp till nockkanten, då antar jag att man även måste installera en stege på skorstenen.
Nu rusar pengarna iväg!
Dessutom ville företaget som skulle installera den ha 5 000 kr efter ROT-avdraget, då det var så mycket jobbigare enligt de attt installera en skorsten på ett papptak.
Alternativt för att minska avståndet till noch får jag väl flytta kaminen inom utbyggnaden så att avståndet minskar, men är det då OK med en taklutning som är lite drygt 5 grader?

Tacksam för svar!
 
Eller så sätter du kaminen där du vill ha den och drar skorstenen lite snett så den kommer upp intill nocken. Tänk på att den ska sticka upp en meter (eller vad det är) är nocken.
 
Rökrörsböjar blir dyrare än att smälta dit en pappvåd runt huvbeslaget. Det låter ändå dyrt med 10000:- för montaget.Är kaminen månne en murspis och med efterföljande målningsarbete,o uteluftanslutning? Oftast är det enklare att montera på ett flackt papptak och borde inte bli dyrare
 
exerg skrev:
Rökrörsböjar blir dyrare än att smälta dit en pappvåd runt huvbeslaget. Det låter ändå dyrt med 10000:- för montaget.Är kaminen månne en murspis och med efterföljande målningsarbete,o uteluftanslutning? Oftast är det enklare att montera på ett flackt papptak och borde inte bli dyrare
Fast det var väl stegen och montaget av den som var den stora extrakostnaden.
 
Måste man ha den där jättehuven? Har sett några som bara har ett rakt rör rätt upp med en liten regnhuv. '
Det är en enkel braskamin, som jag köpte in från Bauhaus, Mysen 1 heter den. Tänkte köpa skorstenen från antingen Bauhaus eller Hornbach (Schiedel).
 
10 000;- var för montage av endast skorsten + huv. De lät lite sura för att jag hade köpt den från Hornbach.
Alt är det väl bara att såga sig igenom taket, då det inte är någon vind utan bara 25 cm tjockt, med raka rör hela vägen. Till nocken blir det när jag flyttade kaminen, hela 110 cm, så med 5 cm över själva nocken, hamnade jag på 115 cm. Antar att det är OK?
Att taklutningen bara är 5 grader är väl inget problem?
 
Hobbysnickarglädje skrev:
Att taklutningen bara är 5 grader är väl inget problem?
Nej det är inget problem om man gör genomföringen riktigt. Man får montera riktig papp upp på skorstenen sen plåt utanpå pappen.
 
  • Gilla
Hobbysnickarglädje
  • Laddar…
Hej, mitt första inlägg här, har bara läst forumet under ett par år,

Mailade sotaren förra månaden om ungefär samma sak. Fick svar att BBR = BoverketsByggRegler gäller.

Allmänt råd:
Skorstenar för eldstäder med märkeseffekt upp till 60 kW bör dels mynna över nock, dels minst 1,0 meter över taktäckningen, om inte särskilda förhållanden föreligger. Vid val av skorstenshöjd bör hänsyn tas till bl.a förhärskande vindriktning, brandfara vid fastbränsleeldning och risken för gnistspridning. Regler för beräkning av skorstenshöjd för eldstäder över 60 kW ges ut av Naturvårdsverket. Här har man separerat kraven brandskydd och hygien. Hälso- och miljökraven syftar numera även till att förebygga olägenheter till följd av eldning runt byggnaden och i dess omgivning. Skorstenshöjden måste vara tillräckligt hög från brandsäkerhetssynpunkt.
Här är tre sätt att uppfylla BBR´s krav angående skorstenshöjden:
1. Skorstenen bör mynna minst 0.4 meter ovan nocken, om avståndet mellan skorstenen och nocken är mindre än 2,3 meter. Tänk dock på att skorstenen alltid måste mynna minst 1 meter över taktäckningen!
2. Om skorstenen är i lä för vinden och vågrätt avstånd mellan skorstenen och nocken är större än 2,3 meter så gäller grundregeln om 1 meter över taktäckningen. Samma gäller om skorstenen monteras i nocken 1 meter över taktäckningen.
3. För en byggnad med tak på olika nivåer kan rökkanalens höjd beräknas med utgångspunkt från det högst belägna taket. Även vid tillbyggnad kan höjden beräknas på detta sätt (1,2 eller 3 enligt ovan). Med tanke på risk för brand genom gnistor och sanitära olägenheter genom röknedslag – bland annat med hänsyn till takbeläggning, fönster i fasad och uteluftintag för ventilation i närliggande byggnader – bör reglerna tillämpas även för rökkanaler på komplementbyggnader.

Så minst 40 cm över nock, men kolla med din sotare, papptak och gnistbildning kan vara högre skorsten.
 
  • Gilla
Hobbysnickarglädje och 1 till
  • Laddar…
Fråga vad de ska ha för totalpris om de både får leverera skorsten och montera.

Blir det billigare kan du kanske returnera skorstenen till hornbach, fast deras 3 mån returrätt gäller nog inte beställningsvaror och det antar jag att skorstenen är.

Men om du köpt allt på hornbach, varför inte montera själv?
 
  • Gilla
Hobbysnickarglädje
  • Laddar…
Jo. kanske skall man montera själv, bara man får veta att man valt rätt placering. Får väl kolla med en sotarmästare så att man inte sågar upp hålet på fel ställe.
 
"Blir det billigare kan du kanske returnera skorstenen till hornbach, fast deras 3 mån returrätt gäller nog inte beställningsvaror och det antar jag att skorstenen är."
Passa då även på att samtidigt returnera kaminen, vilken inte har nån mer fördel än att den är billig. Det finns bra kaminer, som du inte behöver reta dig på i framtiden, för ett par tusingar upp
 
exerg skrev:
Passa då även på att samtidigt returnera kaminen, vilken inte har nån mer fördel än att den är billig. Det finns bra kaminer, som du inte behöver reta dig på i framtiden, för ett par tusingar upp
Vad dillar du om? Det finns alldeles utmärkta kaminer på Hornbach, vi har haft våran i stort sett sedan Hornbach slog upp portarna i sverige och vi har aldrig retat oss på den, den är super!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.