Vi ska bygga nytt hus. I en del av huset kommer det att vara ryggåstak och därtill stå en kamin i rummet.
Jag vill helst inte ha saxtakstolar, då det gör att vinkeln på fönstrena antingen inte följer innertaket eller inte följer yttertaket.

Anledningen till att arkitekten ritat med saxtakstolar är att vi vill ha en kamin mitt under nock. Kan man på något sätt dra skorstenen genom nockbalken via någon typ av annan konstruktion?

Hittade bland annat denna bild, som fick mig att fundera.
https://santorpack.ru/sv/cvet-v-int...rovle-dlya-truby-kak-sdelat-uzel-prohoda.html
1-3.jpg
 
Var på balkens längd skulle skorstenen gå igenom? Ju närmare mitt på balken är ju balkens fulla höjd behövlig (generellt sett) och något som du visar känns svårt. Det som du visar eller hellre laskar på var sida kan kanske funka närmare upplag.

har du bild eller ritning?
 
G Gusten_Gnuk skrev:
Var på balkens längd skulle skorstenen gå igenom? Ju närmare mitt på balken är ju balkens fulla höjd behövlig (generellt sett) och något som du visar känns svårt. Det som du visar eller hellre laskar på var sida kan kanske funka närmare upplag.

har du bild eller ritning?
Har ingen bild eller ritning tillgänglig. Skorstenen kommer att sitta vid ena gaveln i delen med ryggåstak. Ett fönster på vardera sida om kamin och skorsten. Lösningen linkar denna, fast brantare takvinkel.
48b9da972e827b869d9798848a9c42c1.jpg
 
Spontant skulle jag placerat skorstenen annorlunda om möjligt.

Rent statiskt tror jag att det är möjligt dock. Antingen laskar med förband som kan överföra tvärkraft och det lilla moment som blir eller en sån stålprincip som du själv visade.

Det är något som måste dimensioneras förstås.
 
A anojak skrev:
Låt kaminen stå i mitten och skorstenen löpa rakt upp mot nock och strax innan nockbalken gör ni en sidoförskjutning med hjälp av 2 st 45 graders böjar.

Se [länk] annars
Det var min första tanke också, men enligt arkitekten kommer skorstenen då att gå ut framför fönstret. Vet dock inte om det faktiskt blir så, eller om han är ovan vid den lösningen.
 
Nu vet jag inte hur det kommer se ut men böjen behöver ju bara vara så liten så ni kommer förbi nockbalken vilket inte borde påverka utsikten genom fönstret nämnvärt.
 
  • Gilla
Ristretto
  • Laddar…
A
Det är klart att det måste gå att ordna. Det finns firmor som kan göra vad som helst i stål, men hur mycket vill du betala
 
  • Gilla
Ristretto
  • Laddar…
En alternativ lösning skulle ju kunna vara att dra ut den genom vägen precis under balken, och sedan upp genom takutsprånget. Då får man visserligen göra åverkan på pelaren som balken skall ligga på, men det kan dels bli enklare eftersom det då bara är en "skjutande kraft" nedåt att ta upp med någon tålkonstruktion, dels går det att dölja eländet i väggen.

En stålkonstruktion liknande den på bilden går säkert att göra, men det är en väldigt klen balk på bilden. För en "riktig" nockbalk kommer det att behövas en avsevärt större och klumpigare konstruktion (min gissning).
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En alternativ lösning skulle ju kunna vara att dra ut den genom vägen precis under balken, och sedan upp genom takutsprånget. Då får man visserligen göra åverkan på pelaren som balken skall ligga på, men det kan dels bli enklare eftersom det då bara är en "skjutande kraft" nedåt att ta upp med någon tålkonstruktion, dels går det att dölja eländet i väggen.

En stålkonstruktion liknande den på bilden går säkert att göra, men det är en väldigt klen balk på bilden. För en "riktig" nockbalk kommer det att behövas en avsevärt större och klumpigare konstruktion (min gissning).

Den måste inte nödvändigt bli klumpigare. Större ja, men så är ju nockbalken mycket högre också. Stålet kan ju fällas in i limträbalken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.