Det är inte så ofta det läggs in Historiska bilder här. Bilden visar Stocksundsbron mellan Solna och Stocksund. Detta lilla hus stod här 1920 när en stulen bil körde ner i vattnet. Det jag undrar över är skorstenen på huset. Ser ut att vara 2 skorstenar, en liten och en stor. Var kan det vara för kamin här ? Varför är det 2 skorstenar ? Finns det någon duktig sotare eller skorstensfejarmästare som äger denna kunskap ?
 
  • Historisk svartvit bild av Stocksundsbron med människor och ett hus med två skorstenar, en stor och en liten, från 1920.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en ventilationshuv och en skorsten? Eller en skorsten och ett avgasrör till någon form av motor? Vad användes skjulet till, var det en bostad eller någon form av industribyggnad?
 
Exostor Exostor skrev:
Är det en ventilationshuv och en skorsten? Eller en skorsten och ett avgasrör till någon form av motor? Vad användes skjulet till, var det en bostad eller någon form av industribyggnad?
Hej

Tack för ditt svar. Jag vet faktiskt ingenting....Varför skulle det vara en motor i ett skjul invid en landsvägsbro 1920 ?
 
Claes Sörmland
Enligt Wiki var det en svängbro. Motoriserad?

Bild från Wiki 1929:

Svartvit bild från 1929 som visar gammal motorfordon på svängbron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enligt Wiki var det en svängbro. Motoriserad?

Bild från Wiki 1929:

[bild]
Helt rätt !

Vad är det för skorsten till höger på lilla bygganden ?
 
Ren spekulation: den ena är ett avgasrör från motorn och den andra en skorsten från en kamin/vedspis för bro-operatören?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ren spekulation: den ena är ett avgasrör från motorn och den andra en skorsten från en kamin/vedspis för bro-operatören?
Exakt vad jag också tror. De där små motorstugorna var rätt vanliga för 100 år sen med en vedspis, en bensinmotor eller ångmotor och en person som såg till att det hela fungerade.
 
Exostor Exostor skrev:
Exakt vad jag också tror. De där små motorstugorna var rätt vanliga för 100 år sen med en vedspis, en bensinmotor eller ångmotor och en person som såg till att det hela fungerade.
Tack för ditt svar ! Det låter rimligt....vet du något mer om motorstugor ?
 
J joppe joppe skrev:
Tack för ditt svar ! Det låter rimligt....vet du något mer om motorstugor ?
Inte direkt, men jag har sprungit på dem då och då, bland annat i någon av Gunnar Elfströms böcker om Linköping.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.