Hej!

Vi har en villa med en Contura täljstenskamin i vardagsrummet. Har noterat att skorstenen läcker någon mystisk mörk vätska mellan skarvarna. Ser inte ut att vara vatten utan någon mörkbrun vätska som rinner långsamt och stelnar, kommer inte ända ned.

Jag bifogar bilder på läckan. Är det något som smälter när kaminen värms upp och är något att vara orolig för? Hur skall jag åtgärda det?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Mvh
Juha
 
  • Skorsten med läckande mörkbrun vätska mellan skarvar som stelnat på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle kunna vara tjära som bildats pga felaktig eldning/dålig ved. Har ni kollat med sotare?

Jag är ingen expert på det här på något vis, men skulle själv inte elda innan jag visste om det var tjära pga risk för brand i skorstenen.
 
G
Troligen kondens (vatten) då det alltid bildas koldioxid och vatten vid förbränning av kolväteföreningar.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K
Tycker att det vore mycket märkligt om det är tjära. Det är ju en dubbelmantlad skorsten så det måste ju vara något som kommit in i mittlagret.

Hur gammal är skorstenen?
 
K Kallebo skrev:
Tycker att det vore mycket märkligt om det är tjära. Det är ju en dubbelmantlad skorsten så det måste ju vara något som kommit in i mittlagret.

Hur gammal är skorstenen?
Tack för snabba svar. Huset och kaminen är från 2009, sotare kollat 2 år sedan utan bemärkningar. Kaminen använd väldigt sparsamt.

Är själv på linjen på kondensvatten, men varför så mörkt och tjockt, blandas vattnet med något? Finns även tidigare indikationer av läckage på vänstra sidan av skorstenen som syns på bilden, dom ser mera ut som spär av torkat vatten, dock från tiden innan vi köpte huset.
 
K
Jag skulle nog snarare tro att det läckt in vatten någonstans i toppen.. men varför det är brunt och klibbigt... det är märkligt.

Luktar det något? Mellan lagren ligger det ju isolering, kan vatten i isoleringen skapa mögel eller svamp?
 
Där skall sitta en gummistos uppe på skorstenen runt röret, dessa brukar bli dåliga ( torkar och spricker ).
Är denna bristfällig så regnar det ner i schaktet
 
Tack för kommentarerna. Skall senare på taket och kolla om jag ser något problem med gummistos eller annat. Men varför brunt klibbigt ifall det är vatten (kondens eller regn)? Luktar inget speciellt och har eldat bara med normal björkved. Detaljbilder här.
Brun, klibbig vätska längs med fog på vit yta, misstänkt kondens eller läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun klibbig vätskestrimma på en grå texturerad yta, eventuellt relaterad till byggproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Annars är där ingen tätningsmassa som kan ha blivit blöt förutom aluminiumtejp som sitter mellan övergången till fullisolerad.
Kanske långsökt att tejp skulle blivit blött och limmet börjar rinna och sen stelnar ?
 
Hej,

Har på min skorsten där det läcker liknande vätska i skarvarna. Har du kommit underfund med vad det berodde på?
 
  • Gilla
Isac Holmgren
  • Laddar…
Hej! Har samma problem, har du löst det?
 
Isac Holmgren Isac Holmgren skrev:
Hej! Har samma problem, har du löst det?
Contura svarare till mig, att det är antingen kondensvatten eller vatten från regn eller snösmältning.
Har ej hittat någon anledning till läckage utifrån, så antar kondens.
Vattnets bruna egenskap lär vara från isoleringens bindemedel och målartvätt bör fungera att avlägsna missfärgningen.
Hopas detta hjälper er.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.