Kan man använda godk. stålrör o mura in i en "ram" av leca? Ska man fylla med ngt imellan? Vad?
 
Självklart kan du det. Det blir som en vanlig stålskorsten fast med leca istället för plåt på utsidan. Slamma utsidan, eller putsa för att få den gastät, eller i alla fall lite mer tät än ett lecablock. Fyll med isolering emellan, annars lär lecablocket bli ganska varma efter en stunds eldande.

Kolla med sotaren vad han har att säga om konstruktionen.
 
Jag har skorsten med leka runt, har utanför lekastenarna mexitegel. I skorstenen sitter även expansionskärlet.
 
Måste vara en ganska fet skorsten, eller långsmalt exp-kärl! Hur gjorde du med isolering o luftspalt mm? Mexiteglet hoppas jag är bara för utseendets skull o inte för hållfastheten!?

Stålröret föresten - visst borde det duga med 2,5mm SS 2343 (syrafast) med 100mm diam till en kamin? ca 6 m långt blir det...

 
Det är tyvärr inte jag som byggt skorstenen så jag har inga bra beskrivningar av den i nuläget, ska försöka forska lite till sommaren hur den är uppbyggd. Själv har jag 210mm pipa på 7meter. men det är ju till en lite större panna en en kamin. Expansionskärlet lär vara långsmalt då skorstenen är ca 1x1m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.