Hej!
Håller på att bygga en bastuvagn och undrar lite kring skorstenen. Tänkte köpa en Harvia M2 och den kommer att placeras mitt på kortsidan 2,1 meter total bredd. Väggen blir 12 cm tjock och jag vill att skorstenen går ut genom väggen och vinklar uppåt på utsidan. Funderar på isolering i genomförningen och avstånd mot ytterpanelen. Någon som har erfarenhet av detta? Detta blir min första vedeldade bastu, har tidigare byggt med elaggregat.
 
Ska du köpa fabriksny modulskorsten eller ska du göra egen variant? I första fallet får du säkert med instruktioner för installationen.

Jag använde en begagnad stålskorsten av cortenstål med mineralull kring pipan och spirorör ytterst.

Anslutning från bastukaminen Narvi Kota Luosto via rökrör och stos i form av t-rör av stål, svärfar svetsade :) Rökröret är oisolerat inne i bastun och går sedan genom mineritskiva (fibercementskiva) till utsidan. Hålet är väl tilltaget så att inget brännbart riskerar överhettas.

Hålet mellan rökrör och vägg är drevat med stenull, därpå expandermetall, dvs metallnät. Utanpå expandermetallen lera, vanlig lera från trägårn, i detta fall faktiskt lera från en vän som grävde hål för att gjuta plintar. Lera är alltså ytskikt in i bastun kring rökröret, funkar ypperligt. Mineritskiva och lera är slammade med kalkslam, dvs vitt.

Hela hörnet där kaminen står har minerit inom de avstånd som anges i monteringsanvisningen för kaminen. Det hade nog fungerat fint att ha lera, lerklining, på tak och väggar. På golvet är mineriten väldigt bra, numera infärgad med kimrök, dvs sot, en annan av mina favoritfärger.

Så minerit, stenull, lera och metallnät är mina tips.

Min bastu står still. Det kan ju tänkas bli sprickor i leran när din vagn rör sig. En finess med lera är att dock att det är mycket lätt att laga. Förutom att det är extremt värmetåligt och extremt prisvärt.
 
  • Gilla
Janne100%
  • Laddar…
Tack för tipsen! Tänkte undersöka olika alternativ då fabriksfärdiga är rätt så dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.