Hej. Vi har funderingar att sätta in en kamin i vårt hus och min fråga är om man måste gå upp med skorstenen till nocken eller det finns några andra regler. Skorstenen kommer ganska långt ner så jag tycker det ser ganska dumt ut med en så lång skorsten.
<Tacksam för svar..
 
Ja, du KAN slippa gå över nockhöjd OM det är en pelletskamin, annars är det 1meter över takgenomföringen och minst upp till nocken.

Prata med din sotare vad h*n anser ska gälla i ditt fall.
 
För bästa drag bör du gå över nocken. Jag vill minnas att vissa eldstäder får sättas 0,75 cm över nock om man inte eldar huvudsakligen för uppvärmning. Annars är väl den normala regeln 1 m över nock. Tänk dock på att om man går över 1,2 m över nock ställs högre krav på säkerhet/tillgänglighet runt skorstenen (för sotningen).
 
GöranKe skrev:
För bästa drag bör du gå över nocken. Jag vill minnas att vissa eldstäder får sättas 0,75 cm över nock om man inte eldar huvudsakligen för uppvärmning. Annars är väl den normala regeln 1 m över nock. Tänk dock på att om man går över 1,2 m över nock ställs högre krav på säkerhet/tillgänglighet runt skorstenen (för sotningen).

Du blandar nog ihop nock och tak.
Regeln säger 1 meter över tak. Dock minst ÖVER nock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.