Vi bestämde oss för att riva av panelen som skorstenen var klädd med innan vi lägger golv för att längre fram installera kamin i den. Enligt fejare var det lugnt att koppla den på gamla "oljepanneröret" efter en glidgjutning. Nu upptäckte vi dock att på skorstenen finns det kvar en gammal bit av en tegelvägg där det vilar en bärande järnbalk.
Det ser ganska ostabilt ut eftersom den verkar vila på en tegelsten som är fastkilad för "extra stabilitet". Värt att nämna att tegelväggen smular ganska lätt. Bör vi vara oroliga? Är det en stor procedur att mura om detta ?
*edit* Det turkosa är alltså själva skorstenen på ena sidan, på andra sidan ser man inte glipan mellan vägg och skorsten

001.jpg
002.jpg
 
Vet inte om det är så farligt, men personligen skulle jag nog försöka få det åtgärdat, inget jag skulle våga mig på själv.

Troligen är det en ganska enkel operation, men jag antar att man måste tillfälligt stämpa upp balken medan man murar om stödet. Frågan är då om det finns något som tål att ställa en stöta mot under balken. Beror givetvis på om det är någon speciellt stor last på balken.
 
Låter betryggande :) Öppningen som balken ligger över är cirka 4 meter och den är stöttad i mitten av en "järnstång/pelare". Hur lång själva balken är vet jag inte men borde inte vara några problem att stötta upp den sista biten tillfälligt. Får kolla med murare vad de vill ha för kalaset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.