Hej

Jag bytte tak hösten 2022 på ett hus från 70-talet. När den första snön kom förra vintern drog den med sig skorstenen till avloppsavfuktningen. Då kom takfirman och åtgärdade det som ett garantiärende.
Problemet är att det har hänt nu igen, och nu vill de inte komma då de hävdar att det är avloppsröret som måste stabiliseras och det därmed inte är deras fel. Försäkringsbolaget jag har hävdar att det är ett garantiärende och jag håller egentligen med dem.

Finns det någon här som kan svara på om de har rätt?
Huset är från 1977 och det var inga problem så länge det gamla taket fanns så jag tror ju att något hänt vid monteringen av takfirman.
 
  • Taktäckning med snö, skorsten, gult hus i bakgrunden, synlig takränna. Kallt och vinterlikt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläcka, skadad avloppsrör, fuktskada, bruna fläckar, rörbitar på golvet, potentiellt mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du borde förankra röret på undersidan
 
T tergo skrev:
du borde förankra röret på undersidan
Är det det som är anledningen till raset?
 
du ser att till att ha masonittak+läkt o takpannor det gör det lite svårare
förankrana rör i botten och försök fäst plåthuven i ovankant i takläktet
 
Den stora frågan för mig är ifall det är ett garantiärende vilket jag vill hävda att det är.
Förankringen borde väl takfirman stå för om det är det som är problemet? Det har ju inte varit något problem under 45 år innan de var här.
 
har det funkat innan takomläggningen så bör ju firman se till att det funkar nu oxså
 
  • Gilla
MTalbot
  • Laddar…
Sätt ett par bärläktssteg ovanför luftningen som snörasskydd.
 
  • Gilla
MTalbot
  • Laddar…
Nu har takfirman ändå gått med på att komma och titta på det.
Men visst ska väl plattan runt själva röret fästas i något mer än bara plaströret från avloppet?
 
N
M MTalbot skrev:
Nu har takfirman ändå gått med på att komma och titta på det.
Men visst ska väl plattan runt själva röret fästas i något mer än bara plaströret från avloppet?
Hur var det fäst innan takbytet?
Det blir ju ganska stora krafter när snön rasar ner.
 
Det är ju inte ett rätt med det där montaget. Vart är underbeslaget? Plåten ska ju fästas i läkten.
Be dom läsa montageanvisningen för den har dom inte ens tittat på
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är ju inte ett rätt med det där montaget. Vart är underbeslaget? Plåten ska ju fästas i läkten.
Be dom läsa montageanvisningen för den har dom inte ens tittat på
Jag ska se till att den fästs när de kommer hit på tisdag. De hävdar att den inte ska fästas men det är ju uppenbarligen fel...
Märkligt att det inte heller upptäcktes av besiktningsmannen jag anlitade för entreprenaden. Men, men hoppas det löser sig nu. Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.