Jag har haft uppstart i skolan och bland allt jag nämnde så fastnar en sak lite extra. Nämligen att man kan böja trä med hjälp av värme.
Vilket är kul.
Mindre kul är att mängden faner är mindre än förbrukningen om alla väljer att göra något. Och det är lite dyrt att köpa in finfaner till mellanstadiet.
Så...
Är det praktiskt genomförbart att såga upp ribbor med band/bordssågen och sedan köra dessa i planhyveln för att få ett jämnare ämne?
Jag har inte kört under 6 mm tidigare så jag tänkte höra vad jag kan förvänta mig att komma ner i för dimension på det sättet?
Jag har mer tid än budget tillgängligt som vikarie så tips önskas!
 
  • Gilla
Jonas Fjällström1
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag har haft uppstart i skolan och bland allt jag nämnde så fastnar en sak lite extra. Nämligen att man kan böja trä med hjälp av värme.
Vilket är kul.
Mindre kul är att mängden faner är mindre än förbrukningen om alla väljer att göra något. Och det är lite dyrt att köpa in finfaner till mellanstadiet.
Så...
Är det praktiskt genomförbart att såga upp ribbor med band/bordssågen och sedan köra dessa i planhyveln för att få ett jämnare ämne?
Jag har inte kört under 6 mm tidigare så jag tänkte höra vad jag kan förvänta mig att komma ner i för dimension på det sättet?
Jag har mer tid än budget tillgängligt som vikarie så tips önskas!
Böja/basa trä är jättekul och det tycker jag verkligen att du ska göra med eleverna. Se över vad du har för material att tillgå. Det är ganska stor skillnad på hur lätt olika trä går att basa. Alm och al är suveräna. Använt Alm mycket förut då det fanns lokalt i området. Men har sedan flera år använd al då det blev enklare att få tag på. Björk är ett klassiskt val i slöjdalster men är egentligen inte så lätt att böja utan att det spricker ur på utsidan. Ek är rent fantastiskt att basa, men ekonomin brukar inte tillåta det om det ska göras med många elever. Furu går absolut att böja men är lite svårare att lyckas med om det ska böjas i snäva böjar/formar. Ställer större krav på kvaliteten och sågningen för att lyckas. Kvartssågat/kvartersågat virke är att föredra oavsett vilket trä du väljer, men är inte ett måste. Ska du såga själv från plank så brukar jag göra det på bandsågen och inte bordssågen. 3-5mm är inga problem att få till på bandsågen. Sådana tunna material brukar jag inte hyvla men vill du få ett bättre resultat när du böjer så bör du slipa det. Eleverna kan putsa till själva med sandpapper. Det har två funktioner; rent estetiskt snyggare och att den lena ytan efter putsning minskar risken för sprickbildning vid böjningen. Jag tänkte inte gå in djupare på själva sågningen. Men om du redan har testat att såga lite tjockare virke så har du nog märkt att det drar åt sidan? Samt att det kan vara en fördel att såga från en stock om du vill ha tunna men aningen högre svepmaterial. Som behövs till svepaskar. Det finns mängder med tips på olika jiggar till bandsågen för det ändamålet. En rekommendation att bygga dig en sådan jigg om du återkommande ska såga egna tunna material till att basa. Jag basar med vattenånga. Trälåda eller plaströr/avloppsrör och sedan en tapetborttagare. 1 timme per tum, men även de tunna 3-5mm kan behöva få sig 30min om materialet är helt torrt. Större eller svårare trä att böja kan behöva en blötläggning innan och sedan ångkokas. Al och Alm går även bra att böja med varmvatten från kranen, de är så enkla att basa. Med elever och al/alm kan det rent praktiskt vara enklast att fylla upp en plastlåda eller dylikt med varmvatten från kranen och lägga ner allas trä som ska basas. Så kan du instruera och förbereda med eleverna 30-40min medan materialen blir mjuka. Testa att böja lite i det innan så lär man sig när det är redo och böja. Hoppas det gav någon klarhet i detta roliga ämne. Vore kul att se och höra sen hur det har gått för dig med basningen.
 
  • Målade och omålade träaskar i olika designs står på en blå bordsskiva; en är blå med vita hjärtan, andra är i naturligt trä och målad med röda hjärtan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Ett problem är att jag får nöja mig med upphandlade leverantörer. Köpa lokalt stockvirke är inte riktigt något som jag får göra. (inte hittat det i alla fall) Men kör jag med furu så blir det i alla fall kvantitet nog att göra om och om och om tills det blir rätt för dem.
Som tur är så är merparten "bara" lekande utforskande av materialet.
 
  • Gilla
Jonas Fjällström1
  • Laddar…
Jag har gjort egna 1.5mm tjocka lameller, bandsågade till ca 2mm och körde dom sen genom planhyveln. Satte då fast ämnena med dubbelhäftande tejp på en större skiva, annars hade de levt rövare genom hyveln.
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.