Har lite funderingar.
Det är några plantor som utvecklat massor med kottar nu i september och dessa är gulaktiga. Det har ju varit fuktigt och gräset har växt som attan så tujorna borde väl också må bra tänkte jag. Verkar inte så?

De med kottar behöver väl vattnas.
1. VAR ska man vattna? Gräsmattan 1 m ut på varje sida om plantan? Rotvattnare nära stammen?
Kan det vara så att de som dött har haft oturen att skicka sina rötter mestadels ut FRÅN min tomt? Jag har bara vattnat på insidan av tomten. :)

2. Hur gödslar man en Tuja? Genom att man lägger gödsel på gräsmattan 1 m på varje sida om häcken? Gör man något vid stammen?

3. Vi har ingen täckbark har jag sett, antar att jag SKA köpa och lägga dit det nu på hösten?
4. Något gödsel under täckbarken eller bara slänga dit den?
5. Blåsa rent nära plantan innan man lägger på täckbarken? Nu ligger ju lite löv och döda tujarester där.

6. Där tujan har dött (=orange), ska man väl klippa bort döda grenar. Hur långt ska man gå? Dvs om en gren bara har oranga blad, kapar manhela grenen vid stammen? Eller kapar man så långt ut som möjligt? Eller är det meningslöst o det är bara att såga av och skrota plantan? Det är två plantor som ser rätt körda ut (bild), men lite här och var enstaka grenar också.

7. Jag vill klippa ner höjden lite. Kan jag bara köra så lågt jag vill? (Typ 3 dm. Höjd idag ca 2,20m) eller dödar man häcken om man klipper så lågt att man kommer ner till stammen?

20140918_144228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140918_144245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är helt lost inom sånt här så är tacksam för tydliga råd. :)
Om det har betydelse så gödslade vi inte gräsmattan/häcken på våren (klippte den dock) utan först runt midsommar. Sedan ytterligare vid behov när det inte varit grönt. Gräsmattan är grön nu och växer fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.