Är på väg att lägga en order på en badtunna med plastinsats från DC Snickeri.
Tanken är att jag inte skall behöva byta vatten varje gång vi badar och undrar därför om man kan sköta vattnet med enbart kemikalier så att man kan använda samma vatten ca 3-4 gånger inom någon månads tid?
Eller behöver jag beställa ett reningsverk också? Skall ha lock på tunnan så att solljuset skyndar på beväxningen.
http://www.dc-snickeri.se/plastinsatser.html
 
Du kan kemikalievägen hålla vattnet i bakteriefritt skick, däremot om du saknar filtrering så kommer det se rätt äckligt ut, det blir grumligt och mjölkigt av hud- och tvålrester.
 
Hubbe2 skrev:
Du kan kemikalievägen hålla vattnet i bakteriefritt skick, däremot om du saknar filtrering så kommer det se rätt äckligt ut, det blir grumligt och mjölkigt av hud- och tvålrester.
Tack för svar! Testar utan filter, annars får jag i efterhand köpa någon påhängsvariant.
 
verktygsgurun skrev:
Tack för svar! Testar utan filter, annars får jag i efterhand köpa någon påhängsvariant.
Vi hade det i vår badtunna med plastinsats, där köpte jag en barnpool modell större på höstrean (75%), betalade runt 250kr. Poolen slängde jag, men reningsverket funkade bra.
 
Hubbe2 skrev:
Vi hade det i vår badtunna med plastinsats, där köpte jag en barnpool modell större på höstrean (75%), betalade runt 250kr. Poolen slängde jag, men reningsverket funkade bra.
Bra idé!! Tack..
 
Göran.W
Har du ett bra reningsverk till den och klorerar den så behöver du aldrig byta vatten :)
 
Göran.W skrev:
Har du ett bra reningsverk till den och klorerar den så behöver du aldrig byta vatten :)
Jo jag vet....men det springer iväg i pengar tycker jag. Hade en budget på 25.000 men med tunna 24.000 lock 4000 och reningsverk 6000 tycker jag det blir för mycket pengar för en badtunna. Har inte bestämt mig riktigt ännu. Tunnan skall jag ha på plats i Maj iallafall.
 
Göran.W
Det kostar att ligga på topp :p
Filtret behöver inte kosta många pengar egentligen för det finns sandfilter för runt 1000 kr som räcker mer än väl till en bad tunna.
Annars funkar det med filter insatts för kanske halva priset.
Det är ju inga jätte mängder vatten det rör sig om.
 
Då var den beställd! Blev en 6-8 personers tunna med rostfri turbokamin, rostfri skorsten, led belysning, sandfilter och ytvattenskimmer.
4 veckors väntan fick det bli....
Men jag tror att jag blir riktigt nöjd med denna och reningsverket.
 
Bra köp :)
 
Göran.W
Hur gick det med budgeten sprack den ?
 
Tunnan är på plats! Slutade på drygt 30.000:-
Det som återstår är lite insynsskydd och någon form av timer för reningsverket.
ImageUploadedByByggahus.se1401080561.529743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Göran.W
Du kommer inte ångra du la lite mer än tänkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.