Jag har en björkdunge på tomten där det växt en hel del sly och högt ogräs. Nu har jag röjt undan samt tagit ner en rad granar som skuggade den. (Dungen gränsar till en åker i söder och granarna stod i en tät rad mellan åkern och dungen.)
Hur sköter jag den bäst för att hålla undan ogräs och sly och istället få ängsblommor och liknande att trivas?
Det är inte aktuellt med avancerade operationer som att byta ut jord och liknande utan jag är mer ute efter dom "små" tipsen, när och hur ofta ska gräset slås och så vidare.
 
Det viktiga för att få en blomsteräng är att se till att forsla bort gräset/ogräset när man slagit ytan - för att på så sätt "svälta" ängen. (Dvs gödsla ska man absolut inte...).

En grönyta i närheten av där vi bor var tidigare vanlig kommunal maskrosmatta, men sedan några år kommer kommunen bara en gång per år (sensommar) med traktor och slår gräset och tar bort det - och det har med tiden blivit en riktigt fin äng med vitsippor på våren och ängsblommor på sommaren.
 
Ska man bara slå det en gång per år alltså? Då hinner ogräset växa sig hööögt. Fast det kanske är tålamod som gäller. Undrar bara hur många år det tar.
 
Pia har så rätt - slå bara och se till att marken inte göds. Lämpligt är att slå just efter midsommar men du kan nog göra detta även nu eftersom det varit så torrt. Det är inte heller fel att rycka upp alltför vidlyftigt ogräs. Det tar en del år att svälta ut marken. Vänta ett par år och försök sedan komplettera med pluggplantor för just äng.

 
Bekanta "svälte" en äng rätt rejält genom att varje vår bränna bort gräset, jag har själv försökt några år utan att lupiner & hundkex gett sig, lånade därför i år 6 får som får beta istället, nackdelen är väl att får äter rubb & stubb, kor är däremot mycket bättre på att beta ängar.........men det drar ju med sig andra problem ;)

Nej, slåtter eller avbränning varje år är det som gäller, eller varför inte slåtter och bortforsling av gräset på sensommaren + bränning av återväxten på våren ?

Den ängen jag skrev om tidigare blev efter några år av bränning (när bränningen upphörde) full av orkidéer, två sorters "nycklar" och hundratals nattvioler, har aldrig sett något liknande :surprised:
 
Bra att komma ihåg är att man ska slå ängen när den har blommat över och sedan låta det slagna ligga ett tag (1-2 veckor?) så att de hinner fröa av sig innan man forslar bort det.
 
Nu är jag ju inte expert på det här heller. ::)

Men slå så ofta som du vill för att hållla ogräset på en tolerabel nivå. MEN spara fläckar med de blomor du vill gynna, om det går. Och kör som sagt bort klippet.
De ängsblommor jag har sett, blommar om då man klipper dem under sommaren. Så i slutet av sommaren kan man låta dem blomma ut så att de sätter frö.

( jag får väl lägga in en brasklapp om att detta är min erfarenhet från stugan där vi har mer problem med renar, isbjörnar och snöskotrar, än av jättebjörnloka och tistel. )
 
Väcker den här tråden. Jag undrar om det stämmer som spikers_corner skriver här ovan, att ängsblommorna hinner blomma om och fröa ifall man slår ängen kring midsommar? Jag har hållit på att magra ut ett par tusen kvadratmeter äng på mitt torp i ett några år nu, och det verkar gå lite långsamt. (Har fått som förslag att plöja och odla majs i ett år, det lär tydligen utarma marken ganska ordentligt..?) Hittills har jag slagit enbart på sensommaren, just för att blommorna ska hinna fröa av sig. Vad säger ni, slå en eller två gånger?
 
Traditonellt sett så slog man ängarna mellan midsommar och början av augusti. Sedan släppte man ofta ut boskapen på ängen under några månader (veckor för får) så en andra slåtter blev väl sällan aktuell. Så många av de örter och blommor vi förknippar med slåtterängar är ju blommor som hunnit bilda frö innan slåttern. De andra blir ju snabbt utkonkurrerade. Läste i "Äng" (en fantastiskt bok av Tony & Claes Lewenhaupt) att man på en del ställen idag slår i slutet av juni just på grund av att inte hundkex och nässlor ska hinna fröa av sig.

Men har man ingen boskap att släppa på sin äng och slår den kring midsommar så kanske man bör slå den en andra gång på sensommaren just för att få bort så mycket näring ur marken som möjligt.

Skulle vara intressant att veta vad bondepraktikan har att säga om det hela. Någon som har ett ex att rådfråga?

"Bonde bör sin åker
wäl häfda och giöda,
ängar rödja och wårda"

- Svea Rikes Lag 1734

/Kalle
 
Låter bra, tack för svaret. Jag får ta fram lien om en vecka eller två. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.