Hej, efter hur mycket slit som helst (gräva, spräcka berg, fälla träd, rotfräsa, lassa jord...) under flera veckor för att plantera en 30-meters idegranshäck (Hilli) mot gatan hemma (Mälardalen), upptäckte jag i fredags att alla plantor - ett hundratal - har mängder av sköldlöss, ser ut ungefär såhär:

http://www.rainbowtreecare.com/wp-content/..._Image_0007.jpg

Jag tror att arten det handlar om är Parthenolecanium fletcheri alternativt Parthenolecanium pomeranicum.

Det är lätt att pilla bort dem, och de har liksom ett vitt damm/pulver på undersidan, vilket jag förstår är äggen. Men att plocka bort dem från så många plantor är en omöjlighet.

Jag var in till butiken där de inhandlades för ca fyra veckor sedan, och de rekommenderade mig ett insektsmedel, Calypso från Bayer, som jag sprayade på samma kväll. På morgonen regnade det, så jag hoppas att giftet hann verka under timmarna innan regnet. Nästa behandling ges om 7-14 dagar.

Vad tror ni häckplantorna (ca 50-60 cm) ) har för chanser? Skotten har utvecklats väl, men ganska många barr har gulnat och lossnat och en del grenar ser lite kala ut (typ tjockare grenar i mitten på plantan, vilket är lite konstigt, de tunnare årsskotten borde väl ryka först om det var lössen som orsakade barrens död?).

Om de dör eller blir alltför illa åtgångna antar jag att man får reklamera i butiken, för det tycks ju helt uppenbart att de haft detta redan i butik (vi har inga andra växter i närheten som är angripna, och två separerade häckrader har blivit lika drabbade). Jag såg också mörka fläckar redan vid inköp som jag nu inser är svartmögel på honungsdagg som lössen avger i tidigare utvecklingsstadier.

PS: Har postat detta på forumet Odla, men med lite dåligt gensvar, så jag prövar på "mitt" vanliga forum istället!

Mvh
/A
 
Ja visst kan plantorna ha en chans. Det handlar ju inte enbart om att bekämpa de otäcka sköldlössen utan även att se till att buskarna har det så bra som möjligt (gödsel men inte så mycket kväve just nu och bevattning). Om du har tid och möjlighet är det bra om du försöker peta bort så många som möjligt (ett bra "fredagsnöje") för att undvika att de suger näring. Finns det möjlighet är det bra att "tvätta" buskarna från den kladdiga smeten från lössen. Vill du och om du har möjlighet kan du hälla på Biobalans på våren men det är ganska dyrt. Klipp även bort de angripna delarna om du kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.