Hej,
Far min köpte en Skoda SUV för 3(?) år sedan. Pappa är äldre och noterade först i år att motorns fläkt drar igång på vintern direkt efter start o en stund efter. (Jag har ännu inte frågat far om hur länge fläkten går). Detta även när det är -10 ute.

Pappa var förbi Skoda o pratade med en säljare, som bad pappa lämna bilen på service för kontroll. Säljer den säger att tempgivaren kanske är felaktig.

Jag vill höra här på forumet om fler har erfarenhet av dieselbilar vara motorfläkt går igår vid start på vintern.

(Jag har en golf, diesel, vars motorfläkt aldrig går på vid start på vintern)
 
Dracula Dracula skrev:
Hej,
Far min köpte en Skoda SUV för 3(?) år sedan. Pappa är äldre och noterade först i år att motorns fläkt drar igång på vintern direkt efter start o en stund efter. (Jag har ännu inte frågat far om hur länge fläkten går). Detta även när det är -10 ute.

Pappa var förbi Skoda o pratade med en säljare, som bad pappa lämna bilen på service för kontroll. Säljer den säger att tempgivaren kanske är felaktig.

Jag vill höra här på forumet om fler har erfarenhet av dieselbilar vara motorfläkt går igår vid start på vintern.

(Jag har en golf, diesel, vars motorfläkt aldrig går på vid start på vintern)
Hej en kortsluten tempgivare skulle kunna ge detta resultat då kontrollenheten uppfattar det som hög temp.
 
  • Gilla
Fnorberg
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Hej,
Far min köpte en Skoda SUV för 3(?) år sedan. Pappa är äldre och noterade först i år att motorns fläkt drar igång på vintern direkt efter start o en stund efter. (Jag har ännu inte frågat far om hur länge fläkten går). Detta även när det är -10 ute.

Pappa var förbi Skoda o pratade med en säljare, som bad pappa lämna bilen på service för kontroll. Säljer den säger att tempgivaren kanske är felaktig.

Jag vill höra här på forumet om fler har erfarenhet av dieselbilar vara motorfläkt går igår vid start på vintern.

(Jag har en golf, diesel, vars motorfläkt aldrig går på vid start på vintern)
Men passat 2012 har också en kylfläkt som går när den känner för det. Men tror inte det är något fel, förutom på de som bestämt att den ska bete sig sähär.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Hur drivs fläkten? Elmotor eller via multiremmen och en viscokoppling? Vanliga, enklare fläktkopplingar av viscotyp bruk kunna snurra med ett tag vid kallstart innan dom kopplar ur ordentligt.

Lite mer avancerade fläktkopplingar har kallstartsfunktion men det är sällan dessa används. Jag har i alla fall aldrig stött på dom mer än i katalogerna än så länge

https://www.hortonww.com/cold-start-disengagement.html
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Det kanske är en finnes och inte ett fel?

Är det så att kylfläkten går igång när han startar "defrost"?
Lite extra luft för att tina/hålla rutan ren vid kallt väder...?

Om AC är igång måste kylfläkten vara igång.
Moderna bilar kan starta ACn för att torka luften även om luften är kall, dvs inte värms till inställd temperatur för att motorn fortfarande är kall.

Anekdot…Tja, jag höll ju på att säga något dumt till frun som hade AC’n på idag och lät mig sitta och frysa i bilen innan motorn var varm. Men…det är bra att tänka 2 ggr innan man säger något.
Mycket riktigt. ACn aktiveras av defrostern.
 
Min är lika korkad. Kör lite när den vill och ibland från start.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Brukar väl oftast vara samma temperatursensor för kylväskan som startar fläkten som ger input till ECUn, så har den gått sönder borde den väl gå lite halvtaskigt tills motorn är uppe i temp?

Jag röstar också för att det är en feature snarare, sålänge den stannar och beter sig normalt sen...
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Låter inte otroligt, har bytt några tempgivare på VAG-bilar under mitt vuxna liv...
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det kanske är en finnes och inte ett fel?

Är det så att kylfläkten går igång när han startar "defrost"?
Lite extra luft för att tina/hålla rutan ren vid kallt väder...?

Om AC är igång måste kylfläkten vara igång.
Moderna bilar kan starta ACn för att torka luften även om luften är kall, dvs inte värms till inställd temperatur för att motorn fortfarande är kall.

Anekdot…Tja, jag höll ju på att säga något dumt till frun som hade AC’n på idag och lät mig sitta och frysa i bilen innan motorn var varm. Men…det är bra att tänka 2 ggr innan man säger något.
Mycket riktigt. ACn aktiveras av defrostern.
Motorfläkt, inte kupéfläkt.
 
Jag kan tillägga att när min gamla Volvo 940's tempgivare (för köldvätskan) gick sönder så rusade motorn efter en stunds körning. Slutade först när man stängde av motorn. Märkligt kanske. Jag tänker att när tempgivaren är sönder så bör det blir mer knas än vad pappas bil än så länge signalerat. Vi får kika vidare på det. Inväntar fler kommentarer här också :)
 
Vad är det för årsmodell på bilen?

Nyare bilar jämför säkert kylvätsketemperatur (ECTS) och insugsluftstemperaturgivare (IAT) och ger en felkod om de är uppåt väggarna...

Min Fiesta från 2009 går halvtaskigt en liten stund direkt efter start när jag kör motorvärmaren så att motorn är varm, medan insugsluften är kall..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Brukar väl oftast vara samma temperatursensor för kylväskan som startar fläkten som ger input till ECUn, så har den gått sönder borde den väl gå lite halvtaskigt tills motorn är uppe i temp?

Jag röstar också för att det är en feature snarare, sålänge den stannar och beter sig normalt sen...
Tempsensorn för kylfläkten brukar sitta i kylaren medans sensorn till ecu sitter i motorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.