B
Min dotter har nyligen flyttat till en lägenhet (bostadsrätt). Där finns ett mycket sött 50-tals kök med snedställda skåp och skjutdörrar. Problemet är bara att luckorna sitter fast, både skjutluckorna och några av de vanliga luckorna. Om man tar i för kung och fosterland kan man få upp dem, men så kan man ju inte ha det...

Hur åtgärdar vi detta på bästa sätt? Och vart vänder man sig tro, om vi inte skulle lyckas lösa problemet själva?
 
Känner igen de där tröga skjutluckorna, fast de kan vara trevliga. När jag bodde i lägenhet hade jag dem också.

Se till att spåret är rensat (dammsug och borsta), och spruta i siliconspray. Det brukade funka för mig. Var försiktiga, för sprayen har en förmåga att sprida sig överallt, och kommer det på golvet blir det glashalt i några månader, så det brukar vara värt att lägga tidningar på golvet där man hålls och sprutar. Om luckorna har svällt pga fukt e.d. kanske man behöver sandpappra nedre kanten lite grann.

Om inte detta funkar kanske någon i bostadsrättsföreningen kan tipsa om hur de brukar lösa problemet.
 
Jag har för mig att jag läst att man kan ta loss luckorna och gnida dem med en ljustump (vaxa in dem så att säga).
 
B
Vilka bra tips, tack ska ni ha! Ska prova nästa vecka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.