Hej
Jag ska sätta upp Skånska byggvarors skjutdörar, Skenorna är uppsatta men nu när jag styr skjutdörren mot väggen så är det en glipa på två cm upptill men den är mot vägg nertill.
Är det någon som har en bra lösning? Nu ser det för jäkligt ut. kan man göma det här på nått sätt?

/Gusdan
 
Är skenorna i taket parallella mot golvet? (Dvs är både golv och tak 100% i våg?). För om taket lutar men inte golvet så får man sånna här problem. Eller är det så att väggen lutar, dvs inte i lod? Eller om du har justerbara fästen där dorren hänger i skenan (det har vi) så är kanske dessa inte helt korrekt justerade?

Lösningar:

* räta upp takskenan
* sned vägg, sätt en bit list som dörren går in bakom och döljer glipan. Är det ca 20 mm så kan det ju räcka att köpa en bit planhyvlat virke, eller foglist eller vad som helst på ca 30mm bredd, och sen sätta denna på väggen med små möbelvinklar t.ex
* justerbart fäste, då kan du sänka ena sidan lite kanske (risk då att dörren tar i golvet i stället)
 
Jag tolkar frågan som att dörren ser ut att sitta snett mot väggen?

I så fall beror det som sagt på att antingen golvet eller väggen (båda?) lutar. Det finns justerskruvar på vissa av Skbv's skjutdörrar. Kolla i installationanvisningen. då kan man luta dörren lite.
 
Hej
Jag har kollat och det är väggen som lutar, :( Snickarna tyckte nog inte det var så viktigt eftersom det är egentligen ett garage. Tack för tipset jag ska kolla det där med list.
 
gusdan skrev:
Hej
Jag har kollat och det är väggen som lutar, :( Snickarna tyckte nog inte det var så viktigt eftersom det är egentligen ett garage. Tack för tipset jag ska kolla det där med list.
Men som sagt, kolla först installationsanvisningen, på de flesta skjutdörrar går det oftast att kompensera mindra glipor mot vägg/golv
 
  • Gilla
gusdan
  • Laddar…
Jag ska kolla det, jag tror att det skulle gå justera hjulen lite i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.