Hej!

Vi har en vägg ca 4 meter med snedtak, på övervåning. Där har vi tänkt göra garderob för skor, kostymer, tshirts etc.

Nu är frågan, vart ska vi vända oss för att hitta inredning? Är det ELFA som gäller? Det jag är ute efter när det gäller dörrarna är dels vridbara skenor/fästanordningar för att anpassa till snedtaket. Dessutom måste dörrarna vara enkla att korta ner då det generellt sett är lägre i tak på övervåningar.


Och inredningsmässigt antar jag trådbackar på hjul eller utdragbara lådor som sitter monterade på skenor i snedtak.


/Steve
 
Ett alternativ kanske kan vara att beställa dörrarna efter mått?

/Kent
 
Vi körde ikea antoniusbackar, dubbelskena från Hornbach och egna dörrar av MDF. Kostade en bråkdel av vad beställda dörrar skulle kostat.
 
Hej!

Finns det skenor för tak/golv samt beslag till själva dörrskivan som man kan vinkla på något sätt så man kan passa dem där uppe för snedtak? Var och kollade på cheapy men kunde inte hitta något sådant. Dörrar kan man ju helt klart göra själva, lite målarfärg så blir de fina.

Tack på förhand
S
 
steve5432 skrev:
Hej!

Finns det skenor för tak/golv samt beslag till själva dörrskivan som man kan vinkla på något sätt så man kan passa dem där uppe för snedtak? Var och kollade på cheapy men kunde inte hitta något sådant. Dörrar kan man ju helt klart göra själva, lite målarfärg så blir de fina.

Tack på förhand
S
Jag förstår inte riktigt problemet? Klyv en regel efter taklutningen och fäst en vanlig skena på den? Ett alternativ är att bygga en smal "väggsektion" som går ner lite längre från taket och sedan fästa skjutdörrar i denna. Så gjorde jag, här är en bild, har tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet, men om det efterfrågas kan jag ta en sådan också.
garderob1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Inte ett problem egentligen då jag är ganska händig med hammar eoch spik, det var mera så att jag helst hade sluppit regla upp extra med allt va det innebär av gipsning, spackel, målning etc. Hade helst bara velat skruva upp en skena i taket, fäst en skena i golvet med dubbelhäftande tejp och sen hakat på dörrarna... för att göra så lite åverkan som möjligt om man i framtiden av någon anledning vill bygga vinkel till huset eller vad det nu kan vara. Detta framgick inte tydligt i mitt ursprungsinlägg.

Det jag fortfarande söker svar på är dock vart jag ska vända mig för att köpa skenor till dörrarna (som jag antar jag skruvar fast på mdf-skivan) samt om det även finns att köpa någon sorts metall-lister till dörrens sida, typ en grepplist eller nåt. Sen vart man får tag i skenor att fästa i tak och golv? Jag har kollat på elfa men hittade inga lösa delar utan endast paket med dörrar och allt.

Stort tack på förhand
S
 
garderob.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden ovan visar en ungefärlig genomskärning av ytan som jag tänkt göra till garderob. Den totala längden är ca 5 meter, så jag tänkte två sektioner med 3 skjutdörrar i varje, och en liten mellanvägg som man kan dra in el i.

Dock har jag efter nån timmes surfande på elfas hemsida (förvirrande att det finns ett företag som säljer elektronik med samma namn) inte riktigt kommit på hur jag skall disponera utrymmet. Som ni ser är utrymmet inte såp högt, men ganska så djupt. Jag tänkte att man kunde ställa in golvstående sektioner med en blandning av trådbackar, stänger för att hänga kläder på, samt hyllor för skor? Alla lådor skall vara utdragbara, och så väljer jag de djupaste som finns, då borde jag kunna dra nytta av att detta utrymmet är så djupt?

http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkter/classic/backsystem-standard

Är jag inne på rätt spår? Som ni ser har jag ritat en galje ungefär där själva klädstången ska vara, så man får plats både med kostymer (breda), skjortor och klänningar (långa). Behöver även många trådbackar för handdukar, underkläder, byxor, samt övrig förvaring såsom leksaker, resväskor, kuddar, sängkläder, täcken och annat krimskrams. Nån med tips på vad man ska välja för elfa-tillbehör?

Stort tack på förhand! Man får en chans, och då vill man det ska bli rätt!

Steve
 
steve5432 skrev:
[bild]

Bilden ovan visar en ungefärlig genomskärning av ytan som jag tänkt göra till garderob. Den totala längden är ca 5 meter, så jag tänkte två sektioner med 3 skjutdörrar i varje, och en liten mellanvägg som man kan dra in el i.

Dock har jag efter nån timmes surfande på elfas hemsida (förvirrande att det finns ett företag som säljer elektronik med samma namn) inte riktigt kommit på hur jag skall disponera utrymmet. Som ni ser är utrymmet inte såp högt, men ganska så djupt. Jag tänkte att man kunde ställa in golvstående sektioner med en blandning av trådbackar, stänger för att hänga kläder på, samt hyllor för skor? Alla lådor skall vara utdragbara, och så väljer jag de djupaste som finns, då borde jag kunna dra nytta av att detta utrymmet är så djupt?

[länk]

Är jag inne på rätt spår? Som ni ser har jag ritat en galje ungefär där själva klädstången ska vara, så man får plats både med kostymer (breda), skjortor och klänningar (långa). Behöver även många trådbackar för handdukar, underkläder, byxor, samt övrig förvaring såsom leksaker, resväskor, kuddar, sängkläder, täcken och annat krimskrams. Nån med tips på vad man ska välja för elfa-tillbehör?

Stort tack på förhand! Man får en chans, och då vill man det ska bli rätt!

Steve

Det är väldigt svårt att utnyttja ett sådant utrymme på ett bra sätt. Jag hade väldigt lika förutsättningar som dig, skillnaden är att mitt utrymme är 140 som lägst och ca 220 längst ut. Jag minnst inte exakt hur djupt det är men troligen runt 100cm, Taklutningen är 38 grader så det går ju att räkna ut om man orkar.

Min garderob är 420cm lång, jag byggde dock en vägg som ett T på mitten som delade av garderoben i 2 och dessutom delade av till två skjutdörrssektioner (2 dörrar i varje). På mittväggen har vi satt vägghängd TV och jag kunde då dra el och annat inne i väggen när jag byggde den, har även satt rörelseaktiverad LED-strip som belysning inne i varje garderobsektion.

Hursomhelst, vi har 2 ELFA trådbackställningar, en i varje garderobsektion. I varje garderob har jag fäst klädstänger hela vägen (alltså även över där som trådbacken står. Sen platsbyggde jag hyllsektioner inne i T:et.

Svårt att förklara egentligen, ska se om jag kan leta fram lite bilder och visa
 
  • Gilla
Sxper och 1 till
  • Laddar…
Som sagt innan, Hornbach har ett system med dubbelskena du fäster i taket. Löphjulen skruvar du fast på dörrbladen och styrlisten sätter du på golvet. Hängande montering som är lätt att efterjustera. Lister runt MDF boarden som man bara kunde klämma på hittades på Bauhaus och försänkta draghandtag hade vi från Hornbach. Överhandsfräs är en nödvändighet för att fixa styrspåret och handtagen.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Kommer nog bli ELFA, då vi har ganska lång till närmaste Bauhaus eller Hornbach. Det vi har är:

- Cheapy
- Jem och Fix
- Harald Nyborg

Har kollat alla dessa och ingen har garderobssystem. Elfa verkar dessutom köra med måttbeställda dörrar som standard??? så det är ju toppen!

/S
 
steve5432 skrev:
Tack för svaren. Kommer nog bli ELFA, då vi har ganska lång till närmaste Bauhaus eller Hornbach. Det vi har är:

- Cheapy
- Jem och Fix
- Harald Nyborg

Har kollat alla dessa och ingen har garderobssystem. Elfa verkar dessutom köra med måttbeställda dörrar som standard??? så det är ju toppen!

/S

Ett tips! Elfa verkar var och varannan månad köra kampanj, med 20% rabatt på deras katalogpriser. Handla inte till listpriset!
 
Tack för tipset. Tycker deras skjutdörrar verkar ovanligt dyra bara. Kollade hos en bekant som köpte nytt hus med elfa sljutdörrsgarderob, och dörrarna var tunna folierade skivor, glidskenan i taket var bara vitlackad bockad stål... så jag ska ta en koll till.

Tack för alla tips, det är knepigt att inreda garderob med snedtak! Speciellt då utrymmet är så pass djupt, elfas djupaste trådbackar vara bara runt 60 cm djupa, vi har 140 cm i djupled. Blir till att fundera lite där.

/S
 
Kolla även Skånska byggvaror. De är billigare och hyfsat bra. Fri hemkörning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.