Inreder ett lekrum där en vägg ska bestå av skjutdörrar med förvaring bakom.

Vi vill gärna ha spegelglas i skjutdörrarna för att också ha rummet som lite danssal.

Finns det något riktigt tåligt spegelglas/system för skjutdörrar med hårt spegelglas?

Kanske något system med speglande plast?
 
Tack för svaren.
Kan man beställa något av ovanstående glas och få det monterat i skjutdörrar?

Det enklaste hade väl varit om något färdigt system för skjutdörrar hade hårt spegelglas, men har inte sett det ännu.
 
GSAB har en garderobskjutdörr som heter Avisa, i den kan man montera speglar med skyddsfolie.
Dom blir inte okrossbara, men risken för skärskador försvinner.
Du kan beställa det av din glasmästare.
 
Tack för svaren. Fler tips?
 
1. Köp skjutbeslag och skruva upp i taket (tex http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60801000&searchvalue=skjutd%c3%b6rrsbeslag)
2. Köp MDF skivor hos lokale bygghandlaren
3. Köp spegelplexi från glasgrossisten http://www.glasgrossisten.com/index.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=12
4. Limma spegelplexit på MDF skivorna
5. Skruva fast beslagen på MDF skivorna
6. Häng upp dörrarna

Gissningsvis halva priset mot "vanliga" spegeldörrar, mot en eftermiddags jobb

/ Fredrik
 
Hej,

Vi köpte måtbeställda skjutdörrar med spegelglas till sovrummet av märket Inaria genom Ekenhuset i Stockholm. Dessa har hållit för diverse omild behandling av våra två barn...
När jag kollade hade även Bauhaus skjutdörrar med glas men minns inte om de gick att få måtbeställt eller om de bara hade vissa standardmått. Även Elfa fanns men de var dyrare.
Kolla med bygghandel och återförsäljare på orten så hittar ni säkert lite alternativ.
 
Tornhill 2 skrev:
1. Köp skjutbeslag och skruva upp i taket (tex [länk])
2. Köp MDF skivor hos lokale bygghandlaren
3. Köp spegelplexi från glasgrossisten [länk]
4. Limma spegelplexit på MDF skivorna
5. Skruva fast beslagen på MDF skivorna
6. Häng upp dörrarna

Gissningsvis halva priset mot "vanliga" spegeldörrar, mot en eftermiddags jobb

/ Fredrik

Intressant konstruktion.
Jag ringde ELFA och kollade om man kunde limma ett spegelglas på en skjutdörr.
Risken var dock att denna dörr blir väldigt tung.

Vad tror ni?
 
Jag har limmat speglar på sånna skjutdörrar många gånger, än är det ingen kund som kommit och klagat på hur det fungerat.
Se bara till att använda riktigt spegelglas (1000-1500:-/m2) Akrylspeglar (plexi) kan spricka och spegelbilden är av sämre kvalitet.
Dra av 4 mm på det stumma måttet när du beställer speglarna, då blir det 2 mm luftspalt mellan spegel och skjutdörrsprofil.
Glaset ska limmas med Essve Ultra Grip (150-200:- tuben)
Mvh
 
En varning för Akryl. Akryl är hållbart, men när det går sönder kan man få riktigt vassa kanter.
Hade jag stått med alternativet glasdörr med spegel i ett barnrum skulle jag nog tumma lite på spegeleffekten och sätta personskyddsfilm på den utsatta sidan. Med tumma på spegeleffekten menar jag att detaljstuderande av utan inte ger samma blanka upplevelse som rent glas.

Men förslaget att limma på en MDF eller likande är minst lika bra om inte bättre ur hållbarhetsperspektiv
 
Speglar finns med säkerhetsfolie, den är monterad på baksidan och ger ett fullgott skydd mot skärskador.
Att någon ens skulle fundera på att använda akryl i ett hem beror bara okunskap och en överdriven rädsla för glas.
 
Wirrepirre skrev:
Jag har limmat speglar på sånna skjutdörrar många gånger, än är det ingen kund som kommit och klagat på hur det fungerat.
Se bara till att använda riktigt spegelglas (1000-1500:-/m2) Akrylspeglar (plexi) kan spricka och spegelbilden är av sämre kvalitet.
Dra av 4 mm på det stumma måttet när du beställer speglarna, då blir det 2 mm luftspalt mellan spegel och skjutdörrsprofil.
Glaset ska limmas med Essve Ultra Grip (150-200:- tuben)
Mvh[/QUOT

Det låter ju bra.
Minns du vilken skjutdörr du valde (märke/modell)?
Det bör väl ändå vara en tunn dörr eftersom spegelglaset väger en del.
 
Jag jobbar som glasmästare så jag har limmat speglar på alla möjliga dörrar.
Visst blir det tyngre med en spegel på skjutdörren, men inte så pass att konstruktionen ger efter.

Hör med din glasmästare vad dom ska ha för skjutdörrar med spegelglas, typ GSABs Avisa. Du kan få dörrarna färdigmonterade och skruva upp skenorna själv eller låta dom göra jobbet och utnyttja rotavdraget.
Det kostar inte att fråga.
Mvh Viktor
 
Wirrepirre skrev:
Jag jobbar som glasmästare så jag har limmat speglar på alla möjliga dörrar.
Visst blir det tyngre med en spegel på skjutdörren, men inte så pass att konstruktionen ger efter.

Hör med din glasmästare vad dom ska ha för skjutdörrar med spegelglas, typ GSABs Avisa. Du kan få dörrarna färdigmonterade och skruva upp skenorna själv eller låta dom göra jobbet och utnyttja rotavdraget.
Det kostar inte att fråga.
Mvh Viktor
OK, tack. Det viktigaste är att det blir en stabil konstruktion som håller för lite knuffar eftersom det är ett lekrum..... och att dörrarna inte blir så tunga att man inte orkar öppna dem.

Tror du att jag är galen som väljer speglar i ett lekrum om vi nu limmar dem på en platta som du föreslår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.