Ska bygga en garderobsvägg med skjutdörrar upphängda med Habo k-50 beslag. Dörrarna ska vara 1 m breda och ska målas.

Kan dock inte bestämma mig för vilken material jag ska använda för dörrarna, de tre alternativ jag just nu väljer mellan är:
- MDF 19 mm
- MDF 12 mm
- Spånskiva 12 mm + 6 mm gips

Vad tror ni funkar bäst? Känns som om dörrarna blir väldigt tunga (och dyra) med 19 mm MDF...
 
Jag har svårt att tänka mig att något annat än 19mm MDF skulle funka, ev någon form av tjock plyfa.

Ta en vanlig 12mm spånskiva och ställ den på högkant, den är ju tämligen sladdrig, för det är ju nästan hela skivor du tänkt bruka.
 
Jag har byggt med Julas skjutdörrsbeslag (hängande). Använde 12mm MDF och tyckte det blev bra. Jag förstärkte skivorna upptill där beslagen sitter fast. Detta syns knappt framifrån.
Du kan ju använda 12 mm MDF och använda det som blir över när du kapar ner dem till 1m bredd för att förstärka kanterna. Såg någon här inne som gjort det. Som en ram runt dörren. Blev mycket snyggt.
 
Ja, det borde ju räcka med 12 mm men eftersom mina kommer rulla på golvet antar jag att det blir mer vingligt än om man hänger dem. Så lutar nog åt 19 mm...
 
Fast om man gör som du Anna75 med en 10 cm ram runt på baksidan som då blir 24 cm borde man ju få en stabil dörr också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.