Närbild på ett fönsterpartis dräneringsöppning med smuts och en kabel som löper genom den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träfönsterkarm ovanför ett vitmålat fönster med kondens och en liten insekt på yttersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Två av mina skjutdörrar på altanen verkar ha sjunkit ner och nu ”låser” de inte listen i ovankant.
det borde väl gå att justera ner de rullarna som är i nedre spåren på dörrarna?
Det sitter en thorxskruv men när jag lossar den ser jag inte att det är möjligt att justera ner rullen, speciellt inte med dörren hängande på listen.

några förslag? Se bilder.
 
Redigerat:
Det är inte så att det går att komma under altanen och lyfta den igen istället? Bota sjukdomen istället för symptomen liksom... ;)
För övrigt ser insexskruven ut att vara en torx. (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det är inte så att det går att komma under altanen och lyfta den igen istället? Bota sjukdomen istället för symptomen liksom... ;)
För övrigt ser insexskruven ut att vara en torx. (y)
du menar att det inte är rullarna på dörren som åkt uppåt utan altanen som har sjunkit ner alltså??

japp thorx är det
 
Ah, det var nog helt enkelt så jag tolkade rubriken, att altanen sjunkit och dörrarna "följt med". ;)
Nu ser jag att det kanske ska tolkas som att dörrarna sjunkit ner genom att rullen åkt upp i dörren, är det så? I så fall borde det ju "bara" vara att med hjälp av kilar eller liknande lyfta dörrbladet , lossa torxskruven och sänka rullen. Det bör sitta en rulle i vardera hörn per dörrblad. Är det det som inte går att göra?
 
T ToRy skrev:
Ah, det var nog helt enkelt så jag tolkade rubriken, att altanen sjunkit och dörrarna "följt med". ;)
Nu ser jag att det kanske ska tolkas som att dörrarna sjunkit ner genom att rullen åkt upp i dörren, är det så? I så fall borde det ju "bara" vara att med hjälp av kilar eller liknande lyfta dörrbladet , lossa torxskruven och sänka rullen. Det bör sitta en rulle i vardera hörn per dörrblad. Är det det som inte går att göra?
jo jag tror rullarna sjunkit upp i dörren men jag vet inte hur sådana justeras ner? Först trodde jag skruven var en justerskruv för höjd men den lossar bara från det bläcket som sitter.
 
Kan det inte vara så att skruven är en låsskruv? Att om du lossar den och lyfter dörren så kommer rullen sjunka ner, eller snarare stanna kvar. Sen drar du i skruven igen och låser rullen i sitt nya läge?
 
Den skruven på första bilden kan vara den som håller ihop profilerna och då bör du inte lossa den.
Kan du fråga tillverkaren eller leverantören om en beskrivning?
 
Redigerat:
Så kan det ju såklart vara. Det bäst kanske vore om du kan lyfta ur dörren, lägga den på ett plant underlag och undersöka lite närmare hur det ser ut och hänger ihop. Kanske lossa lite på den där skruven och se vad den håller fast.
Eller naturligtvis se om du kan hitta en monterings/skötselanvisning, även om det vore ett smärre nederlag. :rofl:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.