Hej! Vi håller på att renovera källaren som innehåller tv-rum och sovrum. Dörren däremellan var en gammal ful källardörr så i rivningsivern (vi fick riva alla uppreglade väggar och bygga upp nytt) rev vi hela dörrkarmen. Nu måste vi hitta en ny dörr att montera, vilket inte visade sig vara det lättaste eftersom dörrhållet bara är ca 185 cm högt, och alla innerdörrar vi hittar kräver minst 200 cm. Vi vill inte in och bila i betongväggen för att utöka det.
Vi börjar fundera på att ha en skjutdörr istället, utanpåhängande alltså. Finns det något problem med att ha det in till ett sovrum, jag tänker framför allt på ljudisoleringen. Om den ena sitter och tittar på en sen film i tv-soffan när den andra går och lägger sig. Eller hänger det på att man köper en kvalitetsdörr?
Tacksam för tips!
 
Finns ju många dörrtillverkare som fixar specialmått så det är ju inget större problem

tex http://www.gkdoor.se finns fler bara att söka på nätet.
 
Jag gjorde en dörr med spegel åt sovrummet och helt slät mot hallen.
MDF mot hallen och trästome mot sovrummet och masonit som speglar.
Mellanrummet fyllde jag med vanlig isolering efter mycket velande.
Den dämpar ljudet bra. Just nu håller jag på med att sätta 5 mm borstlist som tätning runt dörren och resultatet verkar bli mycket bra.
Du kan ju ha en dörr med standardhöjd som skjutdörr, kolla bara så att bredden är tillräcklig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.