Vi bygger en duschnisch och har tänkt att ha en glasvägg som blir 1700x ca 2000(höjd). Vi vill spara plats genom att ha en skjutdörr. Någon som har erfarenhet och/eller kan rekommendera något typ, funktioner eller märke för dusch?

Funderar oxå på hur man ska avsluta. Bott på hotell i natt och deras glasvägg slutar fem cm ovan golvet och då rann det det ut 30 cm ut på golvet när jag duschade. L-list? U-list vill jag inte ha eller fästs den på annat sätt rakt mot golvet? Öppning blir ju där skjutdörren är och plastlisten under dörren håller ju igen när den är stängd.
 
Redigerat:
L
Kanske en släplist under dörren som följer med bort , ett förslag bara
Annars är det nog kört med stopp på vattnet ut under dörren med normal montering
 
@KnockOnWood Visst finns det mängder... Det var just därför jag frågade om någon av er har erfarenhet av någon av dem! Vi tänkte oss för övrigt något typ sånt här:
Modern duschhörna med glasdörrar, takdusch och handdusch i neutralt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har provat eller hört/sett något om dem?
 
Vi hade en duschdörr, bredd ca 1,2 m och med öppning ca 0,6 m i vårt förra hus.
Och i fritidsstugan har vi en med bredd ca 1,4 m och hälften så stor öppning när skjutdörren är körd i botten.

Båda köptes, vad jag minns, på Skånska Byggvaror, men det är nu 10 - 20 år sedan.
Men båda funkade/funkar utmärkt, och var/är täta med lite akrylfog under den nedre aluminiumprofilen.
Och tätningen är ju inte direkt raketforskning :)

Den du visar på bilden ser lyxigt dyr ut, inget för en snålvarg som mig :confused:
Och där är ju också ett stort duschkärl i botten.
Kostar troligen en slant...
 
Ja duschkärlet tänkte jag nog skippa @KnockOnWood =).
 
BirgitS
Kan väl bli lite problem med rengöring av glasen när det gäller just den biten som överlappar. Kalkavlagringar av vattnet lär det ju bli i alla fall som behöver tas bort och det kanske är lite trångt att få in en hand med trasa emellan glasen.

Fasta delen kan väl monteras så nära golvet att det går att lägga silkonfog och den rörliga delen kan nog ha en sån vanlig släplist som har tagits upp tidigare i tråden?
Men det är ju bra att ta upp med dem som tillverkar/säljer produkten vad de rekommenderar.
 
Jag köpte glas och skenor hos närmaste glasmästare eftersom vi hade lite udda mått. De hade alla lister och handtag man behöver...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.