Tycker rören sticker ut väldigt mycket vilket gör det jobbigare att få till med garderober och inredning.

Undrar om det är möjligt att "flytta in" dessa rör så de inte tar så väldigt mycket utrymme?

Jag är väldigt oerfaren med sånt här, men antar att det är en rörmokare man ska kontakta? Vad kan ett sånt här arbete kosta? Går det till och med att sätta in i väggen?
Ska ändå göra om väggen en del, så det är ingen fara om den tar lite skada som man får fixa. Förutsatt att det blir ett bra resultat.
 
  • Trägolv, blå tejp, vägguttag, vitmålad elementrör, skugga, hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähörn i rum med lister, ofärdigt golv, vägg, vitmålad dörr- eller fönsterlist, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med trägolv, vit vägg, värmeelement och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn med vit golvlist och eluttag, trägolv med parkettmönster, blå tejpstrimla på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Vad är väggen gjord av? Pratar vi villa eller lägenhet?
 
  • Gilla
gurkmeja101
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad är väggen gjord av? Pratar vi villa eller lägenhet?
Det är en lägenhet. Gammal byggnad från 1908.

Är inte helt säker på vad det är för material i väggen. Tegel eller betong, hårt är det.
 
RoTe
gurkmeja101 gurkmeja101 skrev:
Det är en lägenhet. Gammal byggnad från 1908.

Är inte helt säker på vad det är för material i väggen. Tegel eller betong, hårt är det.
Det går ju så klart att spåra i väggar och så men att modifiera värmesystemet kräver tillstånd från styrelse eller fastighetsägare...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det går ju så klart att spåra i väggar och så men att modifiera värmesystemet kräver tillstånd från styrelse eller fastighetsägare...
Ja precis. Är medveten om att jag behöver ansöka om tillstånd från BRFen
Men innan jag startar det, tänkte jag kolla om det ens är rimligt :)

Om man inte fräser in det i väggen, går det att lägga rören så den bara ligger tex ovanpå golvlisten istället för att sticka ut dessa 5-6 cm från väggen?
 
RoTe
gurkmeja101 gurkmeja101 skrev:
Ja precis. Är medveten om att jag behöver ansöka om tillstånd från BRFen
Men innan jag startar det, tänkte jag kolla om det ens är rimligt :)

Om man inte fräser in det i väggen, går det att lägga rören så den bara ligger tex ovanpå golvlisten istället för att sticka ut dessa 5-6 cm från väggen?
Allt går om du betalar för det. Men ingrepp i värmesystem är generellt sett inte att rekommendera i onödan. Modifiera garderoben eller vad du nu ska ha istället så det passar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Allt går om du betalar för det. Men ingrepp i värmesystem är generellt sett inte att rekommendera i onödan.
Tack för infon och hjälpen! Som sagt, är väldigt oerfaren på detta :)

Är kanske lättare att bara bygga runt det och försöka ge utrymme i garderoben.
 
Generellt får man inte bygga in rörskarvar i väggar etc, men förmodligen OK i garderob.
 
C
Det är OK att bygga in skarvar på värmerör.
Men hela den där dragningen är en efterkonstruktion med klämringskopplingar m.m.
Ser det ut så där genomgående i lägenheten eller är just den radiatorn nyinstallerad/flyttad?
 
RoTe
Cruzze Cruzze skrev:
Generellt får man inte bygga in rörskarvar i väggar etc, men förmodligen OK i garderob.
Tänk att det alltid måste komma nån nisse med detta FELAKTIGA påstående i varje tråd om värmesystem med skarvar... Ge er!
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är OK att bygga in skarvar på värmerör.
Men hela den där dragningen är en efterkonstruktion med klämringskopplingar m.m.
Ser det ut så där genomgående i lägenheten eller är just den radiatorn nyinstallerad/flyttad?
Alla ser ungefär såhär ut. Denna är nog "värst" dock, och ligger 2 cm längre ut från väggen än resterande rör till andra radiatorer
 
Du ska ha en passbit mot vägen så att inte dörren tar i väggen då går du för bi rören.
 
  • Gilla
gurkmeja101
  • Laddar…
C Curre99 skrev:
Du ska ha en passbit mot vägen så att inte dörren tar i väggen då går du för bi rören.
Ja precis! Det är så det får bli :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.