Vårt hus har plåttak och på vinden under taket sitter (satt) skivor direkt under plåttaket troligen som något droppskydd för kondens.
Dessa skivor har med åren gått sönder, somliga har helt enkelt fallit ner, en vinter märkte jag att det fanns snö på dessa som blåst in, jag tröttnade totalt på dessa skivor och rev bort dem alla, och kunde då hitta platser som gjorde det möjligt för snö att blåsa in.
Jag såg då tydligt var det behövdes tätas och jag utförde en tätning, allt är nu bra angående detta.
Men nu säger somliga att det måste finnas skivor där för kondensens skull, jag har nu under 2,5 års tid regelbundet inspekterat angående kondens och har aldrig funnit någon kondens, lite rimfrost någon vinter bara.
Då vi även har ett golv på vinden så kan ju inte något vatten droppa in i isoleringen.
Jag vill inte sätta dit några skivor igen, men vill höra med er experter vad ni tycker.
Bifogar en bild hur det ser ut på vinden. vind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillhör inte experterna,men det kommer att kondensera ganska mycket ibland,beroende på temperatur
 
Det har nu gått drygt två år sedan jag ställde min fråga, jag har så gott som varje dag inspekterat angående kondens på min takplåt (enkelt via takluckan) och har inte ännu funnit någon kondens på takplåtarna, varken sommar eller vinter.
Jag är medveten om att enligt byggnormer är det väldigt viktig med skyddsskivor under plåttaket, vissa grannar har även vid försäljning av sitt hus fått påpekande om denna brist som måste åtgärdas.

Jag tänkte mig nu såhär, att så länge vi bor kvar i huset struntar jag totalt i dessa skyddskivor då vi uppenbarligen inte har problem med kondensen.

När den dagen inträffar att vi tvingas sälja vårt hus, så tar jag smällen vid detta tillfälle, och riskerar ett påpekande för brister på vår vind.

Jag har ingen lust alls att göra en åtgärd som jag själv ser är helt värdelös, ja till och med till skada, som jag har det nu så ser jag nu eventuella läckage väldigt bra och kan omgående åtgärda detta.

Min fråga till er på sajten, beter jag mig som en idiot eller inte?

(var lugn jag tål det mesta)
 
om du inte ökar ventilationen på din vind och om du verkligen inte har kondens längst takfoten där det är som kallast dvs bakom skivbitar längst golvet så tycker jag inte heller att du behöver göra något. Kolla dock längst takfoten under vintern om det inte finns rimfrost på natten som tinnar på dagen och fuktar närliggande trä.
gaia
 
Jag har kollat förra vintern och även nu just idag, det finns inget fukt där.
När jag tog bort de trasiga hängande skivorna så tog jag inte bort allt, det som sitter mot takfoten blev kvar på grund av besvärlighet att få bort dem, det kanske var lyckosamt att jag behöll de nedre bitarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.