Hej, mkt bra allmäntråd "Läs innan du frågar: Lite allmän information för badrumsbyggaren" där jag hittat det mesta jag behöver för renoveringen av badrummet i vårt Mockfjärdshus från 1969 som vi bott i, i ett halvår.

Mina innerväggar är av 20mm träskivor (plywoodliknande 3 lager) utan reglar, med limmade masonitremsor som distanser mellan väggarna (inga reglar som separerar intilliggande rums innerväggar m.a.o). Väggarna känns mkt rejäla och bäriga, men när jag tittar på monteringsanvisningar för badrumsskivmtrl, så refererar de ofta till CC-mått mellan reglar. Jag har inga reglar... är därför osäker på fastsättning av skivor etc.

Hursomhelst ser min plan ut så här (invändningar och kommentarer emottages tacksamt):
- Limma/skruva 6 mm LUX Elements standardskiva direkt på min trävägg. Vilket lim är bäst? Hur tätt bör jag skruva?

På vägg där toalett skall byggas in samt för att skapa möjlighet till inbyggnadsnischer (spegel/hyllor & likn):
- Skruva reglar cc 45 cm på min trävägg
- Skruva 12 mm LUX Elements skiva

På LUX-skivorna:
- Tätskikt på detta antingen Mataki Rubbox eller rollerbaserat (lutar åt Rubbox).
- Kakel sedan

Kommer detta att bli tillräckligt stabilt? Något speciellt jag bör tänka på?
 
Jag citerar mig själv från en annan tråd här;

450 c/c kräver minst 12 mm LUX Element
600 c/c kräver minst 20 mm LUX Element

Skivorna monteras liggande med förskjutna skarvar, eller stående. Dom skruvas fast i regelverket med lämplig skruv och LUX bricka för ändamålet. 5-6 st skruv per kvadrat.
Skarvarna limmas med LUX eget COL PU-lim i obruten sträng.
Alla skavar täcks över med armeringsväven ARM-100SK, som sedan spacklas över med kakelfix. Därefter är det klart för tätskikt och plattsättning.
 
Det vore intressant att höra vad BKR tycker att man ska göra när man bygger badrum i hus av limmade kassetter som dina. Det blir ju onekligen lite merjobb att ta bort alla träbaserade skivor....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.