Jag ska starta och renovera mitt badrum och hade tänkt att använda vanliga gipsskivor skruvade mot träreglar och sedan tätskikt ovanpå detta. Min flickvän har nu läst en artikel om att gipsskivor ska man INTE använda i ett badrum! Vad har ni för åsikter om detta? Om vanliga gipsskivor inte fungerar vad ska man då ha, har sett att danogips har en våtrums gipsskiva kan det vara något? Finns en skiva som heter Kågecem som ska vara helt vattentät men den kostar 395 + moms för en skiva på 60* 250 cm!

Tacksam för råd!
 
I Vi i villa för några nummer sedan var det ett reportage om detta, i reportaget så var det någon förståsigpåare som sa att gipsskivor ska man minsann inte ha! Så för att lugna ned flickvännen så måste jag nu söka rätt på andra material :(
 
Vi har kört med vanliga gipsskivor. Såvitt jag förstått så är ju anledningen till att man ska ha gips att det är ett dött material så att det inte bildar sprickor i skarvarna pga rörelse. Tätskiktet är sedan det som ser till att allt är torrt.
 
Klart att vanliga gipsskivor fungerar!
Vill man göra sig till kan man använda våtrumsspackel, även om jag aldrig fattat vad det ska vara bra till. Det är precis som AMGoteborg säger, det är fuktspärren som tar hand om vattnet och fukten. Är det tätskiktet brutet har man problem.
 
Jag har bubblat om det tidigare och säger det igen:

Visst är det så att många försäkringsbolag etc gärna ser att vi undviker gips i våtrum. Gipsen är kaputt när den en gång blivit blöt så kostnaden för renoveringen blir högre.

På Nordbygg hittade jag materialet jag kommer använda:

Fibergips från Xella.

Tål fukt bättre än gips (återfår styrka när den torkat), man kan skruva direkt i skivan (ingen osb).

Med reglar på cc45 fås bättre böjstyvhet med 12,5mm skiva än vad som fås med dubbelgips på cc60.

Prismässig ser det ut såhär:

OSB+gips köper jag för 119+60sek per skiva. Det blir 60SEK per kvm.

Fibergipsen kostar 59sek plus moms, cirka 75sek/kvm.

För mitt badrum + toalett skiljer det sig totalt 500sek. Jag slipper då hantera två lager skivor.

Extra kostnader som tillkommer för fibergipsen är lim till horisontalskarvarna samt skruv. Vanliga gipsskruv går ej att använda (går ej att få ner skallen i skivan).

Skivorna levereras på pall, formatet på skivorna är 1200x900.

Dessa skivor borde även vara klockrena att montera på plåtreglar i källarutrymmen.

Konstruktionen är testad av Trätek (?) och BKR har också tittat på detta. Böjstyvheten är alltså betydligt bättre än för gips.



 
Låter vettigt!
 
Hej, vi har dubbla gipsskivor på väggar, spånskiva och golvgips på övervåningens golv samt betongplatta och flytspackel på nedervåningen. Flytspackling runt varje golvbrunn för att få fall. I varje skarv av gipsen på väggarna samt utmed anslutning golv/vägg samt runt varje golvbrunn klistras någon slags duk. På detta läggs sedan ett ton gummi i flera lager. Det är här som Timell-wannabies gör fel, man lägger för tunt. Det skall vara mycket! Sedan kommer fix, kakel/klinker och fog. Sedan är det bara att duscha på..

Min byggarkompis jobbar med våtrumsskador och har mängder av certifikat så nog tusan är det OK med gips... :p

Hälsar Ingvar
 
IngvarW skrev:
Hej, vi har dubbla gipsskivor på väggar, spånskiva och golvgips på övervåningens golv samt betongplatta och flytspackel på nedervåningen. Flytspackling runt varje golvbrunn för att få fall. I varje skarv av gipsen på väggarna samt utmed anslutning golv/vägg samt runt varje golvbrunn klistras någon slags duk. På detta läggs sedan ett ton gummi i flera lager. Det är här som Timell-wannabies gör fel, man lägger för tunt. Det skall vara mycket! Sedan kommer fix, kakel/klinker och fog. Sedan är det bara att duscha på..

Min byggarkompis jobbar med våtrumsskador och har mängder av certifikat så nog tusan är det OK med gips...  :p

Hälsar Ingvar
Klart det är ok, det är en godkänd konstruktion. Men

1. Du måste använda gipsankare när du monterar saker på väggen - jobbigt och trist.
2. Skulle du få en vattenskada, liten eller stor, så tappar gipsen sin bärighet när pappret släpper från gipsen.

Jag resonerar i termer av att OSB+gips är en bra lösning, men det verkar faktiskt finnas bättre material nu. Dubbelgips ser jag inte som ett alternativ eftersom det är ett rent helvitta att pilla med gipsankare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.