Hej!

Bygger ett litet ouppvärmt men isolerat fritidshus med loft (vanligt ryggåstak). Undrar nu vad för skivmaterial jag ska använda till att avskilja isoleringen (mineralull) och den luftspalt som ska vara under råsponten. För att förtydliga; utifrån sett har jag hittills betongpannor, underlagspapp, råspont. Efter detta ska fortsätta: luftspalt, skivmaterial, isolering, vindpapp osv...

Är det sedan någon som har en åsikt om luftspaltens höjd så tas det tacksamt emot. Har själv tänkt att det skulle räcka med ca 3 - 3,5 cm. Husets byggyta är ca 3x5 meter om nu detta skulle ha någon betydelse
 
Lägg en tegelläkt på högkant mot takstolen.
Skruva/spika fast en oljehärdad board (masonit).
Klart.
 
Se till att det verkligen är luftcirkulation bakom den där masoniten. Det räcker inte med att det är avstånd till råsponten, det måste vara drag också. Öppet vid takfoten och rejäla ventiler i gavelspetsar eller nock. 3 cm låter för lite. Jag hade kört med minst det dubbla.
 
Tack för era svar! Jag litar på att masonit ska fungera! Och drag... jo, det har jag förvisso tänkt på. Nu kommer nämligen luften att mynna ut högst upp i taknocken längs med hela huslängden under nockpannorna. För att nyttja takhöjden maximalt på loftet vill jag alltså ha öppet ända upp i nocken. Trodde därför att de där 3 - 3,5 cm skulle räcka som luftspalt...

Gissar för övrigt att man sätter masoniten med den plana sidan mot luftspalten...? (Hörs det att jag är nybörjare?) Och måste jag tänka på något speciellt när jag skarvar masoniten, eller är det bara att montera kant i kant?

/Thomas
 
Jag skulle föredra en vanlig masonit, den är mer ånggenomsläpplig vad jag förstår, och oljehärningen har man knappast nytta av där ändå.

Det finns även wellpappsskivor med fastsatta trekantslister av cellplast för att skapa luftspalten. De är bara att häfta upp på sidan av bjälkarna och fungerar utmärkt.

Jag tror absolut att 30-35 mm blir bra, det är ju till och med lite mer än man brukar sätta.
 
Mm... Ditt resonemang låter tilltalande Jon... Det där med ånggenomsläpplig gillar jag! Men skarvningen då? Räcker det att lägga kant i kant eller måste skivorna överlappa varandra?
 
Lite överlapp är bra, men inte helt blodigt. Skivans funktion är i princip bara att hindra isoleringen från att komma i kontakt med råsponten, samt att skydda isoleringen från luftrörelserna om det blåser.
 
Gå in på isovers hemsida. Där finns fina beskrivningar med bilder när det gäller hur man skall isolera och skapa luftspalt. Isover.se
 
Tack för det tipset hoppgurkan! Såg klart intressant ut!
 
De har ju skivor med papp på, som uppfyller det ena kravet, det på vindskydd. Man får bara vara försiktig så att inte skivorna kommer för högt, så att de hamnar mot råsponten.
 
Har byggt ca 50 mm luftspalt och öppet vid takfot och nock. Problemet blir vid takkupan. Är ju lite svårt att få öppen takfot vid geret på kupan. Nocken är dock inget problem. Räcker det att ha öppet vid nock vid geret?

/TB
 
jon_h skrev:
De har ju skivor med papp på, som uppfyller det ena kravet, det på vindskydd. Man får bara vara försiktig så att inte skivorna kommer för högt, så att de hamnar mot råsponten.
Det är exakt dessa skivor jag funderar på, framgår också där att vid skarvarna skulle man montera tex en masonit skiva som är 300-400mm lång för att täcka inblåsning vid skarven. Man skall tydligen inte behöva ha masonitskiva täckandes hela luftspalten.

Med hjälp av den så blir det svårt att trycka in skivorna mot undertaket också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.