Är i processen att bygga ett utekök, steg 1 att bygga ett trädäck samt pergola till är nu klart.

Jag har redan hittat en bra bänkskiva i sten/kompositmaterial jag tänkt använda mig av. Till bänkskivan har jag även införskaffat en diskho, en gashäll samt en inbyggnadsgrill. Bredden på köket kommer bli cirka 485 cm brett.

Nu funderar jag på hur jag på ett bra sätt bygger luckor/fronter till köket. Vill ju ha ett material som håller i ett antal år iaf.

Är det någon som har någon bra lösning på det?Jag vill undvika att bygga med t.ex. ribbor i tryckimpregnerat som front till köket vilket vara populärt.

Funderingar jag haft är att testa Plywood och måla/betsa det ett antal varv för att det skall hålla bättre. Ett annat alternativ skulle kunna vara att köpa "hyllplan" på en byggvaruhandel och sedan såga till luckor av det. Vad tror ni om de möjliga lösningarna?


Trädäck med pergola färdigbyggd, klart för steg två i byggandet av utekök; markerad plats för köksdelar, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ställt upp en liten ram för att visa vart köket skall stå. Grillen kommer placeras mellan de två delarna av bänkskivan.
 
Jag har kört formplyfa(omålade) i ramarna på vårt utekök och det har hållit i 7-8 år hittills.
Jag körde ordentligt med trälim utomhus på alla snittytor för att minska risken att fukt kryper in.
Skivor som är uttalat för inomhusbruk skulle jag nog undvika men det beror också på hur utsatta de kommer att bli.
 
Minerit eller Cembrit borde fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.