Ska snart isolera ett snedtak(yttertak) och som beklädnad på insidan ha råspont. Vad tycker ni ska man sätta någon skiva (typ osb) bakom eller sätter jag bara vindpapp bakom?

Huset är byggt på 20-talet så det är är självdrag i huset. Vad tycker ni ska jag ha plast i väggarna eller ska vi låta det andas lite????

Tacksam för svar.
:D
 
Bara vindpapp.

Plast eller inte beror på vad du ska isolera med. Om t.ex. gullfiber måste du ha plast. Om cellulosa kan du välja bort det och kanske ta en ångtrög vindväv t.ex.
 
På vilket sätt påverkar isoleringstypen om man ska plast eller inte? Tycker det låter väldigt konstigt. Att sätta OSB bakom verkar vara onödigt. Jag isolerade en gammal lada från 40-talet för ett tag sen. Där satte vi panel på snedtaket och hade ingen skiva under. Däremot satte vi plast mellan isoleringen och panelen. Det är mycket snack nuförtiden om man ska ha plast eller inte på gamla hus men jag gick efter egen magkänsla och ansåg att plasten inte borde kunna göra någon skada om man har en ventilerad luftspalt ytterst.
 
I gullfiber och liknande material kommer fukten i luften att kondensera i materialet och därför måste man stoppa möjligheten för fukt att komma in i det. I t.ex. cellulosa kan en viss (ganska stor) del fukt absorberas av materialet vilket gör att det inte kondenseras och därför kan man välja ett mindre tätt material (under förutsättning att det finns perioder då isoleringen tillåts torka ut).

Sen kan man ha plast även med cellulosa, men t.ex. i mitt fall var det helt omöjligt att få till en heltäckande inplastning och för att undvika att fukten koncentrerades till de oplastade områdena så valde jag att sätta en vindväv istället (som faktiskt är ganska ångtät den också).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.