Köpte hus i våras och till den finns ett uthus med bastu och dusch. När jag duschar och rör vid metallen på duschblandaren så får jag en skittlande "el" stöt.
Vattnet till uthuset kommer från huset. Men det sitter en elvärmeslinga som är kopplad till vattenröret för att vattnet inte skall frysa på kallaste vinterdagarna. Och den var inkopplad nu för att min sambo stoppade i fel kontakt i eluttaget när hon skulle koppla in VVB. Men jag kopplade ur den igen och jag fick samma stöt. Men jag provade inte mer sedan.

Kan det vara så att elvärmekabeln är skadad och ger spänning som sedan överförs via vattenledningen? Och att jag fick stöt även när jag kopplade ut kabeln beror på att det ligger lite efterspänning?
 
Nej, har du kopplat ur elslingan och det fortfarande kittlar när du rör i blandaren så beror det på något annat.

Innan du har fått koll på vad det kan vara som strular så tycker jag att ni ska låta bli att ha aktiviteter i uthuset, vatten och el går inte bra ihop.
 
Tråkigt att det inte var lätt då vi idag inte har annat sätt att duscha på. Då vi håller på att bygga nytt badrum inne och enbart har en toalett utan dusch på ena våningen.

Hur felsöker man tycker du/ni?
 
Man isolationsmäter med en "megger" ett istrument som mäter med minst 500 Volt. Det avslöjar alla ev brister av isolationen i ledningar. Det är ett instrument som "vanliga" knappast har liggande, så kanske det är läge att kalla in en fackman?
 
koppla ur VVB och prova igen. mät med en multimeter mellan duschblandaren och golvbrunnen.

försvinner det inte kan du prova att stänga av strömmen till uthuset och se om det försvinner.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.