Vi har egen djupborrad brunn ca 90m. Vid en förbrukning av ca 300-400 liter, blir vattnet som nyponsoppa, verkar som det är lera. Pumpen är av ejektortyp.

Vi har fått tips om att det kan vara ejektorn som ligger för nära botten!

Någon som har fler tips??
 
300-400 liter / sekund, minut, h eller dygn? På vilket djup sitter ejektorn?
 
300-400 liter under en period av ca 5 timmar. Djupet på ejektorn vet jag inte. Det var förra husägaren som nämnde att den kunde sitta för nära botten, men han hade inte koll på djupet.
 
Det läcker kanske mellan berg och foderrör!
 
Vilken kapacitet borde en 90m brunn ligga på? Vet att det beror på att antal olika faktorer, men mellan tummen och pekfingret!?
 
vedeldaren skrev:
Det läcker kanske mellan berg och foderrör!
Finns det något enkelt sätt att kolla det?
 
ludde3d
Vad en brunn ger finns inget mellan tummen och pekfingret att ge då det helt beror på sprickbildningen i berget. Den kan ge allt från ett par liter i minuten till oändligt mycket vatten. Men vad jag förstår är väl inte det problemet?
Vad är det för färg på vattnet? Om den är borrad till 90m torde det inte vara lera ifall den inte läcker som ett soll i ansl till berget men det tror jag inte kan orsaka sådan påverkan på färgen.

Men sitter ejektorn för nära botten kan absolut bottenslam följa med upp. Ett par meter från botten bör ejektorn minst sitta.

Förstår jag rätt om det är efter först ca 5tim som vattnet blir missfärgat?
 
Absolut inget problem med mängden vatten.

Färgen är exakt som nyponsoppa, skillnaden är bara ljusare eller mörkare.
Som värst ser det ut som nyponsoppa, lite mindre skitigt är det som apelsinsaft.

Exempel: Ett badkar vatten, tre maskiner tvätt, en diskmaskin + lite kringförbrukning som dricksvatten, spola toaletter m.m.......allt detta under en period av ca 5 timmar
 
Ger det missfärgningar på tvätt, toastol eller annat? Om du fyller ett badkar, en petflaska (som varit uppe i tråd tidigare) och låter vattnet stå, vad händer då?

Sedimenterar avlagrningar i flaskan, badkaret?
 
Det blir som ett pulver när vattnet sjunkit undan!
 
Så här ser vattnet ut efter 12 timmars vila, rent efter ca 1,5 dygn

vatten.jpg
 
Är det någon lukt eller smak?
 
Ingen lukt, smakar aningens jord men inte mycket
 
Testade att filtrera, se bilder nedan

filter01.jpg
filter02.jpg
 
Kanke att det luktar aningens järn....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.