Hej

Har ett badrum som är kaklat i för ca 6mån sedan, gråbrun mosaik på golv med mellangrå fog, nu har foden i duschen börjat bli svart (ser ut som när den är blöt) på många ställen på golvet och oxå på några ställen på väggen i duschen, Känner man på den så känns den torr, har pratat med firman som kaklat och dom säger att det är skit, har köpt rengöringmedel som han sa men det blir ingen skillnad, har oxå provat att ta en skuvmejsel och skarpat på ett ställe och då vart foden mellangrå som vanligt men sen effter några timmar vart den svart på samma ställe igen utan att någon varit i duschen.

Detta är nog svårt att veta vad det kan vara utan att ha sett det men om man tänker sig en mellangrå fog och när man blöter den blir den svart men sen torrkar den inte på flera ställen, men den känns inte blöt när man tar på den, det kan ju inte vara smuts om man kan skapa bort det och sen kommer det tillbaks själv efter några timmar. någon som råkat ut för detta och som kan veta vad det är och vad man ska göra för att få bort det?

Detta dök upp över en natt helt plötsligt på flera ställen i duschen och sen har det bara blivit mer.

Kan det kanske vara möggel eller svamp av nått slag?
 
Är det på golvet eller på väggen? Om det är på väggen så hur högt upp på vägen?

När du använder din dusch så tränger det in vatten i både fogen och i fixet under kakel och klinker. Kan det vara så att du har vatten som ligger där och tränger fram i fogen?
 
Hur har man fogat med mjukfog (silikon) vid vägg och golvövergång, samt kring golvbrunn? Felaktigt utförande kan göra att fukt från vägg eller golv blir kvar.
 
Det är så det är gjort i vårt badrum. Det förhindrar fuktvandring i fog och fix från golvet upp i väggarnas fog och fix.
 
I fredags var det en annan golvläggare som va och titta på badrummet, jag själv va inte hemma men han sa till sambon att det är fukt som ligger under kakel och mosaik, han sa att fogarna inte är vattentät och att det blir fukt under men det stoppas av tätskiktet som är under mosaiken på golvet. Eftersom vi är 2 som duschar varje dag så hinner det inte torka sa han. Runt golvbrunn är det vanlig fog men i skarv mellan golv och vägg är det silikonfog. Det är från golv till ca 1m upp på väggen och nu har det oxå börjat att bli lite på andra ställen utanför duschen i badrummet. Tycker att det är konstigt att det inte ska hinna torka när man har golvvärme och det är 22grader på golvet. Han som va och kolla i fredags sa att det inte är nått att göra åt det men vi kunde priva att inte duscha på några dagar så skulle det torka.

Själv tycker jag inte att det är så kul att ha massa fukt i golv och väggar men vad ska man göra? nån som har några förslag vad vi ska göra förutom att inte duscha på några dagar?
 
K
Avlägsna mjukfogen i golv/väggvinkel. Om den går i botten ända in till tätskiktet så hindrar den vattnet bakom väggplattorna att ta sig ner till brunnen, som sig bör bakom plattorna, just för att fogarna inte är täta.
Att montera en mjukfog i golv/väggvinkel är inte fel om konstruktionen kräver det. Det är dock fel att låta den bottna.
 
Robert_Maria skrev:
Det är så det är gjort i vårt badrum. Det förhindrar fuktvandring i fog och fix från golvet upp i väggarnas fog och fix.
Det där stämmer inte. Dels vandrar inte fukten upp där i någon större utsträckning, och om den nu gjorde det skulle det inte göra någonting i och med att det är på den blöta sidan av tätskiktet. Dessutom är det redan dyblött fix och fog även i väggarna i duschen, inte bara på golvet. Skulle man dra en silikon i golv/väggvinkeln som bottnar mot tätskiktet så skulle man orsaka problem.
 
-Jo, den vandrar upp där om fix och fog är i anslutning till varrandra.
-Har aldrig påsått att det skulle göra något just eftersom det är på den 'våta sidan av fuktspärren.

Sorry Jon_h läs nedan... ;)
 
Jo, det gör den säkert, men jag menar att det är inte syftet om man drar en mjukfog där. Normalt ska man inte dra en mjukfog där, för det finns ingen anledning att hindra vatten från att vandra upp i fixet på väggen. Och som sagt, det är ju redan blött där..?

Vad är det jag ska läsa? Hela er blogg..?
 
jon_h skrev:
Jo, det gör den säkert, men jag menar att det är inte syftet om man drar en mjukfog där. Normalt ska man inte dra en mjukfog där, för det finns ingen anledning att hindra vatten från att vandra upp i fixet på väggen. Och som sagt, det är ju redan blött där..?

Vad är det jag ska läsa? Hela er blogg..?
Om du har sammanhängande fix och fog (golv vägg) så kommer du få en fuktvandring genom att du inte har något kapilärbytande emellan.

Det räcker väl om du nogsamt läser inläggen nedan. ;)
 
Jo, jag vet. Men det gör ju ingenting alls. Det är som att konstatera att man har en fuktvandring i fixet eller fogarna mellan två plattor på golvet, det finns väl inget skäl att bryta denna? Och som sagt, man ska inte dra mjukfog i golv/väggvinkeln om man inte har en konstruktion som kan ge upphov till rörelser där. Att dra mjukfog för att undvika att fukt sugs kapillärt upp i fixet bakom plattorna på väggen är fel tänkt.

Ledsen, jag fattar fortfarande inte vad du syftar på att jag ska läsa, eller vad du menar..? :)
 
Hej

Vet inte om mjukfogen i golv/väggvinkel går ner till tätskiktet, Det är mjukfog i alla golv/väggvinklar och i all fyra hörn från golv till tak, men ska man göra nått åt detta eller ska vi bara låta det vara? Är det nån fara när det aldrig torkar under kaklet och alltid är fuktigt där? Kan man begära att det ska göras om? vet inte alls vad vi ska göra??

Tycker igentligen inte att man ska behöva prova att inte duscha på några dagar för att se om det torkar, det blir ju samma sak igen när man börjar duscha igen. Nu har det kommit på flera ställen på golvet utanför duschen.
 
Du vare sig kan eller ska kräva att entrepenören ska se till att det ska vara tort under kakel och klinker, det kan inget annat än att vara det. Både fog och fix är såpass poröst att det suger upp och släpper igenom vatten. Det är ju därför du har fuktspärren UNDER fixet och inte någon annan stans.

Ta ett snack med din plattis och eventuellt även med någon neutral plattis, det måste finnas någon förklaring till om det är fukt eller någon svamp.
 
Robert_Maria skrev:
Du vare sig kan eller ska kräva att entrepenören ska se till att det ska vara tort under kakel och klinker, det kan inget annat än att vara det. Både fog och fix är såpass poröst att det suger upp och släpper igenom vatten. Det är ju därför du har fuktspärren UNDER fixet och inte någon annan stans.

Ta ett snack med din plattis och eventuellt även med någon neutral plattis, det måste finnas någon förklaring till om det är fukt eller någon svamp.
Hej

Du skriver att man inte kan eller ska kräva att entrepenören ska se till att det är tort under kakel, sen skriver du, det kan inget annat än att vara det. Vad menar du med att det kan inget annat än att vara det? Menar du att det ska vara tort under kakel och inte blött som vi har det? Vem ska då se till att det inte är blött om inte entrepenören ska göra det?

Sen att man har fuktspärren under fixet är ju självklart men jag tycker att det inte borde vara blött flera dagar efter man duschat då måste nått vara fel, alla jag känner med kaklade badrum har inga sånna här problem fast dom duschar lika ofta. Golvvärmen borde ju oxå göra att det torrkar fortare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.