Hej!

Har ett hus med källare från 30- och 50-tal. Huset är i den nyare delen byggt med lättbetongblock och i den äldre delen någon slags hårdare mindre stenar.

Vi får in lite vatten i källaren när det är riktigt blött ute och egentligen skulle väl en omdränering behövas. Saken är då den att vi inte kommer använda källaren till någonting utan den är bara pannrum och pelletsförråd och lite annan oöm förvaring.

Min undran är då, om jag struntar i att det ibland blir lite blött i källaren (det torkar upp efterhand) och struntar i att dränera om, är det då skadligt för själva huset? Vi har tänkt bygga en del altaner med tak runt huset så vi kommer på de flesta ställen att "flytta ut" den blöta marken från huset iom att det blir tak där. Men det är inte så att källarväggarna vittrar av att vara lite blöta ibland? Om dom vittrar sönder på 500 års sikt så är det ju ok :)

Det är ju så att när vi väl byggt dessa altaner är det ju mycket svårare att dränera om källaren.

Men, som sagt, om jag struntar i dräneringen, tar huset skada?

Mvh
Pagge
 
:surprised: Blev lite orolig när jag såg rubriken. :-/ Jag trodde du skulle koppla avloppet på dräneringen. :-/ ;D

Betvivlar att den fukt du får in kommer att vara till men för husets bestånd. Din teori att "flytta ut" den blöta marken bör förbättra situationen. Sätter du då samtidigt upp hängrännor med stuprör och leder bort vattnet från huset blir det ännu bättre. ;)
 
Har faktiskt exakt samma fundering.
Köpt ett hus med "bristfällig dränering" och nu vid snösmältning så har det kommit in lite vatten i innersta källaren. I år är det mycket snö samt dåligt snöröjt. I källaren finns garage samt lite "biytor" som inte används till något mer än förvaring och skidvallning. Man når endast källaren via garageporten.
Nu har jag börjat fundera på att jobba med att få till avrinningen från stuprör att gå ut ifrån huskroppen samt riva ut träinnerväggarna i källaren och skita i dräneringen.
Rätt eller fel? Vi har lite ansträngd renoveringsbudget så kostnadsmässigt vore det helt rätt!
 
Håller fullständigt med Charlie och andra liksinade!
Står det inte vatten i källaren efter varje regn så kan man låta bli att dränera.
Just på våren när snön smälter och innan källe släpper så blir marken vid huset rätt så överbelastat av all smältvatten . Det finns  oftast en remsa mark vid  huset som  inte är frusen (värms av huset) och ditt rinner all smältvatten och fortsätter sen neråt längst källarväggar. Kan man bara fixa en liten frånlutning (åtminstånde på den delen av markremsan som brukar frysa) till så blir problemmet löst för all framtid, tror jag :).
Vi bor i ett hus från 1938 som med all sanolikhet saknar dränering och har aldrig blivit om- eller nydränerad men källare klarar sej utan översvämningar i alla fall. På en sida lutade rabatter till och med mot huset men det är åtgärdat nu. Kakel släpte faktisk från väggen på den fellutande sidan men jag misstänker att ett fuktspärr från 1988  kan också vara orsaken till det. Ska kaklas om utan fuktspärr .... Vi bor inte i källare men använder den flitigt (verkstan,tvättrum,pannrum,badrum, torrförvaring, kallförråd,garage m.m.) utan mögel- eller rostskador. Så visst är det möjligt att leva utan dränering om hustet står på rätt grund och ventilation fungerar.
gaia
 
Så visst är det möjligt att leva utan dränering om hustet står på rätt grund och ventilation fungerar.
det vill säga, ovanför grundvattennivån, som kan stiga under vår och regniga somrar. Ligger du högre än omgivningen är detta knappast fallet, men i osäkra fall, kan du gräva en grop och sätta in ett plaströr. Då ser du fort om, och hur högt vatten står i röret. Jag upptäckte i alla fall att min sluttande tomt med vattentät morän var en sjötomt i många bemärkelser, och valde då att dränera om alltihopa runt grundens utsida och ledde sedan vattnet att sluta i en stenkista längst ner på tomten. (Det blev vissa sättningar på ett hörn av huset, men inte värre än att det kan vi leva med - innebar justeringar av några dörrar)
 
80-årigt hus utan dränering - har funkat alldeles utmärkt för mig. Används källaren som källare och man inte fyller upp utrymmena maximalt samt ser till att det är bra luftväxling bör du inte oroa dig - framför allt om du inte har instängd källarlukt. Att tvätta ur källaren med klorin en/två ggr året kan fräscha upp utrymmena. Kommer du däremot bygga över vissa delar med terrasser etc skulle jag åtminstone där fixa till just den sidan eftersom du i senare skede inte kommer åt dessa murar.

Att ta bort växtlighet runt huset kan också vara ett bra tips.
 
Ja, det är rätt ofta man får rådet att dränera när man klagar enbart på unket lukt och flagnande färg längst golvet. Har man skruvat ner uppvärmningen och stängt alla ventilationsluckor i källaren av besparingsskäll så uppstår det ju en sådan otrevlig källarmiljö efter ett tag. På med litet mera värme och frisk luft så kanske blir det så pass bra igen att dräneringen inte behövs? Man kan i alla fall börja med det och se om det hjälper innan man bestämmer sej för större och dyrare ingrepp ;).
gaia
 
Vi har ett hus byggt -49 med källare som inte är omdränerad. Källaren har använts till just källare, utna massa inredning och boutrymme. Och så ska det förbli. Däremot ska vi inreda tvättstuga och relax så småningom och kommer inte dränera då heller. Så länge man håller sig ifrån organiska material i en källar funkar det utan problem. Tex kakel och oglaserad klinker.
 
Gutte skrev:
Vi har ett hus byggt -49 med källare som inte är omdränerad. Källaren har använts till just källare, utna massa inredning och boutrymme. Och så ska det förbli. Däremot ska vi inreda tvättstuga och relax så småningom och kommer inte dränera då heller. Så länge man håller sig ifrån organiska material i en källar funkar det utan problem. Tex kakel och oglaserad klinker.

Nja.. inte riktigt sant det.. har Kakel på minkällar vägg.. Drar man med hantaget på en skruvmejsel på väggen så hör man då o då "Pock" för varje år verkar det höras oftare och oftare..

Då min källare heller inte är dränerad och jag får in vatten då o då.. så antar jag att kaklet håller på att lossna från väggen.. skulle tro att just vatten är orsaken, det är bara under mark detta händer...

Frågan är man man ska dränera om innan skiten trillar ner.. eller göra om allt..

mmm.. tänker dränera om... nästa år tror jag.. :)
 
Då min källare heller inte är dränerad och jag får in vatten då o då.. så antar jag att kaklet håller på att lossna från väggen.. skulle tro att just vatten är orsaken, det är bara under mark detta händer...
Visst är det så, men i vårat fall så får vi inte in något synligt vatten. Trots att vi har putssläpp på väggarna. Kanske bara en tidsfråga innan det kommer in. Det jag menade var att om man sätter kakel på en källaryttervägg så slipper man mögel och annat som uppstår om man väljer organiska material. Och visst, blir fästmassan för blöt så släpper ju kaklet förr eller senare. Tror dock att det tar några år i vår källare. Jag är optimist ;)
 
Dränera, blir bara jobbigare och dyrare att göra det sen när altanerna är i vägen. Vem vet du kanske ångrar dig och vill inreda källaren om X antal år.
 
Men kan huset ta skada om man inte dränerar då man inte ser problem med fukt i källaren idag. Vårt hus har ju i alla fall stått i över 70 år utan problem.

//Anders
 
Har hus från 39 som det kommer in synlig vatten genom väggarna. Tdidgare ägare gjorde en kostsam omdränering för 10 år sen utan framgång med att leda bort vattnet.

Var egentligen skeptisk till köpet pga vattnet men fick det "grisbilligt" och kunde inte låta bli att köpa.

Tdigare var det också en del träbeklädnad på väggaran som Jag fjärnade så nu rinner det mesta av vattnet till två olika golvbrunnar så det får funka tills Jag vunnit på lotto 8)

Varför den tidigare dräneringen inte hjälpte berodde enligt tidigare ägare på att huset står på berg och man inte kom åt ytterväggen från utsidan eftersom det står ett garage med platta på mark i vägen på den sidan.
Plus att det även inte är källare under hela huset.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.