Så här i juletid dagen före julafton så planerar man att fixa Jansson, skinkan och slå in julklappar i den bästa av världar.
Sen händer det bara, det där man inte planerat och avsatt tid för och gårdskarlen (oavsett kön) får kliva i fristadsbyxorna hämta verktygen och bara fixa.

I mitt fall började det redan igår. Plötsligt startade inte köksfläkten längre..... Tyvärr ingen säkring som löst ut utan vredet som rör sig helt utan motstånd....
Tänkte jaja den är över 15 år gammal så vi köper en ny efter jul. En tanke senare i dag på morgonen, Nej nej steka köttbullar och allt annat som ska göras på spisen det närmaste dygnet utan fläkt kommer att kräva ozonsanering i mellandagarna.
Den måste igång i dag!
Sagt å gjort hur svårt kan det vara att laga en gammal ikeafläkt?
Jo förvånansvärt omständligt. Dessa fläktar är byggda genom att man monterar lysknapp och knappen för fläkt av/på först. Sedan bygger man resten runtomkring!
Två riktigt skitiga och kladdiga timmar senare är vredet limmat med isocyanidlim och ihopsatt fungerande igen.

Jaja det är sånt som händer i gamla hus.

Fläkten blev iallafall skinande ren och helt avfettad.

Passar på att städa och sortera undan verktygen i garaget när telefonen ringer. Struntar i att svara, det ringer igen, struntar i att svara, det ringer en tredje gång så jag gräver i benfickan efter telefonen och svarar. Det är min fru som just packat in alla julmatsinköp i kylen som irriterat meddelar att hon står och håller i en lös kylskåpsdörr.... Lätt oförstående går jag tillbaka till henne från garaget och inser att chassit på kylen har spruckit i hörnet som håller gångjärnstappen till dörren....
Den dörren kommer inte gå att stänga.
Iväg och köpa ett nytt kylskåp vid 16-tiden lördagen före julafton är dömt att misslyckas, återstår att laga.....
Slutade med att jag säkrade dörren med ett spännband.
Tog fram limmet igen och limmade ihop hörnet förstärkt med en 90* lång spikvinkel. Skruvade denna med korta bh-skruv som förstärkning och flyttade upp spännbandet över lagningen. Verkar ha haft tur och inte lyckats skruva i något kylrör för nu fungerar dörren och kylskåpet är fortfarande kallt.

Jaja det är sånt som händer i gamla hus.

Ut med verktygen i garaget igen.
Gick sen ner i källaren för att hänga en tvätt.
Suck golvet fullt av vatten.....konstaterar stopp i avloppet till tvättmaskinen ...
Bestämmer mig för att den rensningen är en annan dags problem i denna gårdskarls liv efter att golvet moppats.
Filosoferar i stunden på om dagens händelser beror på att jag var duktig och rensade golvbrunnen i duschen i morse när jag ändå duschade eller om Murphy är inblandad.

Min tanke med tråden som faktiskt är min första egna här är att det finns alltid någon som har det motigare. Denne kommer att belönas med bästa svar.
Så häng med och skryt över era katastrofer.
God jul önskas av
Ljus
 
  • Gilla
Sammy_j och 33 till
  • Laddar…
P
Sorry! Tänker inte vara med och tävla. Det värsta som hänt mig idag är att julskinkan var lite dåligt limmad så den sprack isär mitt på när jag tog av nätet. Nåja kunde vända på den och griljera den.så den ser ok ut. Det viktigaste är ju smaken och den smakar som den ska.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Kanske inte så imponerande, men tillräckligt för att göra mig sur:
Efter att ha spacklat och fixat i ett halvår så var det äntligen dags att börja täta badrummet. Ombytt, nervös och taggad sätter jag igång och öppnar burken med tätgucka som jag köpte på rea i somras. Den flytande tätguckan hade tydligen fått kontakt med luft på något sätt för den påminde mer om modellera.
Bara att byta tillbaka till mysbyxorna igen. Någon tid att springa i byggaffärer innan annandagen finns helt enkelt inte.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Sur är helt ok!
I tråden där vi tar skryt över skit som bara händer (som Racing i tråden om gubbalyckan som jag läser med med stort intresse skulle sagt).
/ljus
 
Mikael_L
Ljus Ljus skrev:
är att det finns alltid någon som har det motigare. Denne kommer att belönas med bästa svar.
Så häng med och skryt över era katastrofer.
Nädu, jag är faktiskt helt chanslös här. :cool:

Men jag önskar dig, av hela mitt hjärta, en betydligt bättre morgondag. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
S
Jag rensade tvättställsvattenlåset från hårgegga imorsen men resten av dagen gick helt okej! :lying:
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Hmmm. Svårslaget...!
Jag har jagats en del av att jag råkade köra ner markpostlådan med bilen för några veckor sen. Just som postsäsongen börjar...
Fick för mig att bygga en ny från scratch och givetvis är den inte klar ÄN... till brevbärarens och övriga familjens stora förtret...
Nå, räkningarna kan ju få hamna direkt i den där andra stora gröna tunnan som står i närheten, i facket för ”Övrigt brännbart”. Men julkort och beställda paket hoppas jag har hittat fram allihop...
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
S
Skulle rensa vasken och insåg att packningen till rören hade gjort sitt för den var nästan av. Åkte till byggvaruhuset och 800kr senare så kunde jag få igång vasken igen. Packningen kostade 50kr, det andra är merkostnad för att man går förbi massa hyllor proppade med grejer som man "behöver".
 
  • Gilla
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
K
Kom in vid 22:30 efter att ha varit och tittat på bingolotto hos grannen som en annan pensionär. Den trådlösa termostaten till värmepumpen visar att ett larm är aktivt.
Springer ut i pannrummet och ser att jordfelsbrytaren till pannrummet har löst.
Centralen har ingen gruppförteckning och går till garaget, stallet, pannrummet, verkstaden och logen.
En omärkt säkring som går till antingen garaget, verkstaden eller stallet är boven.
Bestämmer mig för att garaget , verkstaden eller stallet får klara sig utan ström tills jag har tid för att felsöka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker hela veckan har varit kantad av problem...;)
Först gick diskmaskinen sönder , när den var utslängd och en ny hade monterats på plats gick mikrovågsugnen sönder (den fungerar bara på 1 effekt) & nu i morse pajade brödrosten och nu sitter jag här och planerar in ett nytt kök så jag får plats med en inbyggnadsmikro istället för skrotet som står o tar plats.:)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Skulle rensa vasken och insåg att packningen till rören hade gjort sitt för den var nästan av. Åkte till byggvaruhuset och 800kr senare så kunde jag få igång vasken igen. Packningen kostade 50kr, det andra är merkostnad för att man går förbi massa hyllor proppade med grejer som man "behöver".
Min fru vill att jag sätter på mig skygglappar när jag nämner att jag bara ska förbi verktygsaffären lite snabbt. Det gäller även när jag på väg hem från jobbet skickas förbi mataffären för att köpa en liter mjölk. Oftast råkar jag passera delikatessdisken av misstag......dyrt säger hon, gott säger jag!
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Sexåring hittade värmereglaget på varmvattenberedaren någon gång under dagen, så kvällens julbastu fick avslutas med kalldusch vare sig man ville eller inte.

Imorgon blir det lektion om vad en varmvattenberedare är och varför man kanske inte ska skruva på alla vred man ser. Eller så är det julafton och husägarskolan får anstå till en annan dag. :D

Misstänker att jag inte vinner något, men god jul på er alla!
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi får se, sexåringen kreativa förmåga och intresse över att förstå hur världen fungerar är definitivt med på listan:thinking:
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
W
Ljus Ljus skrev:
Så här i juletid dagen före julafton så planerar man att fixa Jansson, skinkan och slå in julklappar i den bästa av världar.
Sen händer det bara, det där man inte planerat och avsatt tid för och gårdskarlen (oavsett kön) får kliva i fristadsbyxorna hämta verktygen och bara fixa.

I mitt fall började det redan igår. Plötsligt startade inte köksfläkten längre..... Tyvärr ingen säkring som löst ut utan vredet som rör sig helt utan motstånd....
Tänkte jaja den är över 15 år gammal så vi köper en ny efter jul. En tanke senare i dag på morgonen, Nej nej steka köttbullar och allt annat som ska göras på spisen det närmaste dygnet utan fläkt kommer att kräva ozonsanering i mellandagarna.
Den måste igång i dag!
Sagt å gjort hur svårt kan det vara att laga en gammal ikeafläkt?
Jo förvånansvärt omständligt. Dessa fläktar är byggda genom att man monterar lysknapp och knappen för fläkt av/på först. Sedan bygger man resten runtomkring!
Två riktigt skitiga och kladdiga timmar senare är vredet limmat med isocyanidlim och ihopsatt fungerande igen.

Jaja det är sånt som händer i gamla hus.

Fläkten blev iallafall skinande ren och helt avfettad.

Passar på att städa och sortera undan verktygen i garaget när telefonen ringer. Struntar i att svara, det ringer igen, struntar i att svara, det ringer en tredje gång så jag gräver i benfickan efter telefonen och svarar. Det är min fru som just packat in alla julmatsinköp i kylen som irriterat meddelar att hon står och håller i en lös kylskåpsdörr.... Lätt oförstående går jag tillbaka till henne från garaget och inser att chassit på kylen har spruckit i hörnet som håller gångjärnstappen till dörren....
Den dörren kommer inte gå att stänga.
Iväg och köpa ett nytt kylskåp vid 16-tiden lördagen före julafton är dömt att misslyckas, återstår att laga.....
Slutade med att jag säkrade dörren med ett spännband.
Tog fram limmet igen och limmade ihop hörnet förstärkt med en 90* lång spikvinkel. Skruvade denna med korta bh-skruv som förstärkning och flyttade upp spännbandet över lagningen. Verkar ha haft tur och inte lyckats skruva i något kylrör för nu fungerar dörren och kylskåpet är fortfarande kallt.

Jaja det är sånt som händer i gamla hus.

Ut med verktygen i garaget igen.
Gick sen ner i källaren för att hänga en tvätt.
Suck golvet fullt av vatten.....konstaterar stopp i avloppet till tvättmaskinen ...
Bestämmer mig för att den rensningen är en annan dags problem i denna gårdskarls liv efter att golvet moppats.
Filosoferar i stunden på om dagens händelser beror på att jag var duktig och rensade golvbrunnen i duschen i morse när jag ändå duschade eller om Murphy är inblandad.

Min tanke med tråden som faktiskt är min första egna här är att det finns alltid någon som har det motigare. Denne kommer att belönas med bästa svar.
Så häng med och skryt över era katastrofer.
God jul önskas av
Ljus
Har du nr:13 som turnummer? :rofl:
Önskar och hoppas att du får en riktigt skön och lugn jul trots allt :crysmile:(y)
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Nja inte jag!
Men min älste sons mor har 13 som turnummer.
Själv hör jag till de som oftast har lite tur när det står och väger.
Tar dagen vedermödor med jämnmod och flinar åt det. Jag menar vad är oddsen? :crysmile:
Fel dag, javisst! Men allt är så osannolikt att det bara är och garva åt eländet....
Bjuder gärna på ett misslyckande utan och skämmas:love:
I morgon är en annan dag som Jan Johansen sjöng, eller om det var någon annan. Är inte bra på schlager;)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.