Sitter och läser diverse inlägg om hantverkare och tänkte dela med mig av senaste dagarnas erfarenheter. Vi byggde hus för ca 10 år sedan i Stockholm och kände det var dags att bygga om. Från byggtiden har man konstant kännt ett agg att anlita hantverkare då det till 100% bara var strul, krångel, ursäkter osv osv.. Ungefär som en hel del andra här skrivit under på. Dock nu med ROT avdraget så kände man att varför slava själv och med tanke på alla raporter att hantverkare har dåligt med jobb så varför inte. Vi bestämde oss för att hitta någon som gör så myckey som möjligt. Dock detta var en av de dumaste tankarna jag haft på länge verkar det som. Det är stört j-a omöjligt att hitta en enda byggfirma som ens svarar på ett enkelt mail där jag beskrev i detalj vad vi vill ha gjort, att det skall ske efter nyår och med frågan hur vi går vidare att ens få ett pris på vad det skall kosta. Eller så är det jag som helt enkelt är konstig som faktiskt vill ha en offert på det hela innan vi bestämmer oss för vem vi skall anlita. Gissningsvis är detta en så bortskämd bransch att man kanske bara skall ringa hit någon så får man en faktura sen när det är klart med någon påhittad summa vad dem tycker är lämpligt. Betala och håll käft. Kan tillägga att jag mailat fram tills i söndags 15 olika byggfirmor inklusive ett par som fick väldigt goda omdömmen på divese forum. Om jag låter arg eller otrevlig här så beror det mest på att jag är väldigt irriterad just nu så var det absolut inte i mina mail till dessa byggare. Slutar troligen som alla andra projekt, man får göra skiten själv. Det tråkiga är att för en gångs skull hade jag faktiskt intalat mig själv att vi hade bara otur när vi byggde huset. Hantverkare är inte så här vanligtvis men tveklöst är det visst så.
 
Du kanske låter otrevlig helt enkelt...
Du borde fått en massa offerter annars, med tanke på läget i dag.
Jag tackar nej direkt om inte kemin fungerar....en känsla man har....
 
Kan nog säga att dom flesta av dom firmor som rekommenderas av andra inte har tid att svara på mail just nu.
Har inget att göra med att dom är otrevliga men finns väldigt många kunder som skriker att pågående jobb skall vara klart till jul.
Så här nära slutet på året är det ofta extra fart på många ställe bara för att bli klara.

Här där jag bor kan jag säga att skall du ha en bra snickare så får du vänta till sommaren innan han (eller hon) är ledig.
 
Min personliga erfarenhet är att många av de privata beställarna är ute i sista sekund. De har en alldels för kort framförhållning, vill göra jobb i fel ordning eller tidpunkt. Tex att planera en lerig tomt i november för att det ska vara klart när våren kommer. Visst, det går att göra, men till ett betydligt högre pris.

Dock ska sägas att många är vettiga också, men kunden som man nobbande att göra gräsmatta åt i november/december tycker man är en dum och grinig jävel. Och kanske han har rätt också :)
 
Vänta ett halvår, då kommer dom krypande för att jobben är slut.
Har haft samma problem, men jag har fått offerter men det har aldrig kommit någon hantverkare när man ringer så är det alltid något "akutjobb" som har kommit upp.
 
Mecalac skrev:
Min personliga erfarenhet är att många av de privata beställarna är ute i sista sekund. De har en alldels för kort framförhållning, vill göra jobb i fel ordning eller tidpunkt. Tex att planera en lerig tomt i november för att det ska vara klart när våren kommer. Visst, det går att göra, men till ett betydligt högre pris.

Dock ska sägas att många är vettiga också, men kunden som man nobbande att göra gräsmatta åt i november/december tycker man är en dum och grinig jävel. Och kanske han har rätt också :)

När man väl är ute i god tid får man istället höra: "säg till en vecka innan" eller "säg till när du behöver få det fixat" etc. Det är flera ggr jag försökt bestämma om något mer än 6 mån fram i tiden, men det går inte att boka. När man väl närmar sig den tilltänkta tidpunkten finns det istället alltid något som har prioritet i alla fall. Så det där med att boka något i god tid håller inte, i alla fal förr mig som aldrig lyckats boka något i tid när det gäller snickare. (Nu är nöjd med min snickare ändå, men jag får alltid tjata i 3 veckor innan han kommer...)
 
Mail som första kontakt kommer nog långt ner på listan, det är nog lite för tidsödande att sitta och svara på alla mail, då antagligen ganska många fler skickar sådana, mest för att kolla läget, jämfört med de som tar kontakt personligen först.

Någon nämnde att det är en stessig tid just nu, kan bara instämma, slutade 02.30 i onsdags, för att vara på plats på nästa ställe 07.00 på torsdag, avslutade veckan 18.00 igår (fredag)
Och då är jag anställd, men som det är nu , skulle jag inte känna någon större entusiasm över att räkna på jobb åt någon som skickat ett mail, och som antagligen skickat till 20 andra,

Sen finns det 20 mail till från andra personer, som det är svårt att bedöma hur seriösa de är utan att ha pratat med dem

Men jag orkar ju sitta och leka med datorn nu kan någon tycka,,
Mmm, försöker varva ner lite, innan nästa vecka kör igång bara, och att yttra sig lite på nätet går inte att jämföra med att räkna på jobb, det är sjukt stressigt....

Vad menade jag nu då ? jo, ring eller gå/åk dit för en första kontakt, maila sen..
 
Redigerat:
Jag hade också ringt.
 
Det tar tid att svara på mail...
Man vill inte gärna lämna exakta pris innan man sett på jobbet, det finns ofta en del saker som folk inte alltid tänkt på...

En sådan enkel sak som att få fram material till plats kan i en del fall vara rätt svårt och väl på plats så kan t ex vvs, ventilation och el vara saker som ingen tänkt på.

Och även om man försöker friskriva sig från sådant så tolkar folk alltid det lägsta beloppet såsom det som skall gälla med allt vad det innebär *suck*

/Kent
 
E
Det mailas något helt kopiöst, och det är helt omöjligt att urskilja dem som söker brevvänner från de seriösa.
Ring först och maila sedan en förfrågan enligt ök.
 
Ringa är att föreslå. mail är lättare att "ta sen"
 
Mail är ett utmärkt sätt att ta kontakt och kommunicera!

Om man som företagare inte kan hantera mail så bör man inte på något ställe ange sin mailadress.

Ett förslag från mig till er som tycker det är jobbigt att svara på mail:
Skapa ett standardsvar av typen:
"Tack för ditt meddelande. Vi vill gärna diskutera detta närmare över telefon.
Du kan väl höra av dig på 070-1234567.
Med vänliga hälsningar
Snickaren".

Detta kan ni klippa in i svaret till alla som tar kontakt första gången via mail.

Välkomna till 2008 och jag hoppas att ni ska trivas här!
 
Några hantverkare (minoritet, som tur är) som varit hemma hos mig har haft luren mer eller mindre klistrade vid örat medan de varit här. Är ju praktiskt att kunna sköta sina kontakter på betald tid. Det går ju inte med mail. Kan det förklara det klena intresset för det kommunikationsmediet hos vissa, månne? ;)

Håller själv med kamy. Kommunicerar mycket mer effektivt via mail än via telefon. Telefonen är en riktig tidstjuv i mitt fall.
 
Redigerat:
Dessutom så blir det aldrig, nje färre fall av, missförstånd om man använder mail. Lättare att helt enkelt förstå vad som ska bli gjort. Sedan måste man väl iof stämma av med varandra ändå, men det gör jag hels mellan 4-ögon och inte via telefon med en snickare som står med spikpickan i ena handen och telefon i andra :D

Tjo!
 
Har lite svårt att förstå resonemanget att man helt enkelt skiter i att svara på mail.
Om man nu anser att detta är tråkigt eller inte klarar av det rent tekniskt, ta bort mailadressen!!!
Eller använd kamys snygga text.

Men sedan så borde det vara toppen om kunden har mailat skisser, ev tidplan etc, då borde det vara väldigt enkelt att göra en grov uppskattning, maila tillbaka och säga att om man vill ha en utförligare offert, kommer man gärna ut och tittar.

Personligen anser jag att hantverkare överlag har en himla konstig uppfattnig när det gäller att ta hand om kunder. Hade jag behandlat mina kunder på samma sätt, hade jag inga kunder. De kräver att bli behandlade som kungar, och varför inte, det är ju de som BETALAR MIN LÖN!!!
Men förhoppningsvis så kanske hantverkarnas guldår är över och att även de måste ta hand om ev kunder, göra rätt från början, sluta fuska etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.