Hallå!
Jag behöver ett skiss program. Ett program som jag kan rita i skala 1:1.
Har ni några tips?
 
Google Sketchup
 
Går det göra en helt vanlig ritning med den? Som exempelvis en gitarr ritning?
 
xhunter10 skrev:
Går det göra en helt vanlig ritning med den? Som exempelvis en gitarr ritning?
Det beror på hur du definierar "vanlig ritning".

Du kan rita allt från en tärning till ett hus i Sketchup.
 
Daniel78 skrev:
Det beror på hur du definierar "vanlig ritning".

Du kan rita allt från en tärning till ett hus i Sketchup.
Typ som denna menar jag! http://media.andreas.rolfer.se/2011/11/ritning_00.gif i skala 1:1
Fast nu kommer jag inte att göra så stora saker! Typ 20 cm.
 
xhunter10 skrev:
Typ som denna menar jag! [länk] i skala 1:1
Fast nu kommer jag inte att göra så stora saker! Typ 20 cm.
Ja, en sån kan du göra.

Fast Sketchups styrka ligger mera i att skapa tredimensionella modeller, inte att göra "pappersritningar". Sen är det inte jättebra på svängda former, men det finns olika plug-ins att hämta som förbättrar den funktionen.
 
xhunter10 skrev:
Typ som denna menar jag! [länk] i skala 1:1
Fast nu kommer jag inte att göra så stora saker! Typ 20 cm.
Storleken har ingen betydelse, det vet väl alla? ;)

Det du behöver är inget "skiss-program", utan ett CAD-program där du kan göra måttsatta ritningar.

Om du googlar lite så lär du hitta gratis CAD-program som kan göra allt det du behöver.
 
Du kan göra sådana ritningar med Sketchup, dock så jobbar man lite annorlunda i det eftersom det är 3D.
Dvs man bygger i princip gitarren i programmet i skala 1:1 och sen gör man måttsättning.
Ett tips är att jobba med olika lager, ett för stommen, ett för ytbeklädnad och ett eller flera för måtten.
Tänk även på att allt måste ha en tjocklek med så löser saker sig enklare.

/Kent
 
Sen beror det ju på vad du ska ha ritningen till. Är det något du ska lämna ifrån dig eller ska du använda den själv? Är det du som ska ha den är det kanske inte nödvändigt att göra den formen av ritning. Det kan vara onödigt att gå omvägen över ett papper. Det kan vara mycket effektivare att skapa en 3D-modell, som du sen tar måtten direkt ifrån efterhand som du behöver dem.
 
Ett par rätt grundläggande tutorials för sketchup som jag hittade här i någon tråd:
http://sketchupforwoodworkers.com/
Vettiga och ger en inblick i vad man kan göra med programmet.
 
andersmc skrev:
Sen beror det ju på vad du ska ha ritningen till. Är det något du ska lämna ifrån dig eller ska du använda den själv? Är det du som ska ha den är det kanske inte nödvändigt att göra den formen av ritning. Det kan vara onödigt att gå omvägen över ett papper. Det kan vara mycket effektivare att skapa en 3D-modell, som du sen tar måtten direkt ifrån efterhand som du behöver dem.
Jag kommer att använda ritningen själv och kanske ge ut den. Men jag är bäst på att skapa i 3D
 
huggan skrev:
Google Sketchup
Är Google Sketchup gratis? :)
 
Japp..

Men det är inte Google som äger dem längre.. Så bara SketchUp..
 
jackt skrev:
Japp..

Men det är inte Google som äger dem längre.. Så bara SketchUp..
Okej!
 
jackt skrev:
Japp..

Men det är inte Google som äger dem längre.. Så bara SketchUp..
Trimble har tagit över Sketchup. Vad är det som händer? Är det bra eller dåligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.