Som glad amatör har man skissat lite på vad man kan göra med sitt hus. Skulle vara väldigt tacksam att få lite kommentarer om vad som direkt är felaktigt med det man gjort. Vad som man kan göra bättre gällande fönster, dörrar etc.

Tack
 
  • hus29.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2
 
  • hus29_top_planlsning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Min spontana reaktion är att den vänstra huskroppen passar inte ihop med den högra. Den ser ut som en klassisk egnahems-villa som på något sätt har vuxit ihop med ett modernt funkishus. Jag tycker att det skär sig.

Det som ser mest konstigt ut är burspråket. Det passar inte alls enligt min mening till den andra vinkeln på huset.
Det som är näst mest konstigt är taket. Det passar inte heller ihop tycker jag, men jag har tyvärr inget konkret förslag på förbättring heller. Burspråket tycker jag att du ska ta bort och ersätta med ett glasparti liknadnde dem på den andra vinkeln.

Om det är så att den vänstra huskroppen redan finns och det andra är en planerad utbyggnad, så föreslår jag att du ska ändra på stilen på utbyggnaden. Eller räkna med en lite mer omfattande ombyggnad av den ursprungliga huskroppen för att få ett hus som passar ihop med sig själv.

Ett annan trick som arkitekter ofta använder är att nästan separera de två huskropparna så att det bara är en smal gång (t.ex entren) mellan och låta det se ut som två olika hus som står bredvid varandra.

/pinebar

 
Mikael_L
Två frågor:
Är det ett befintligt hus som du funderar på att bygga till? (och då är det väl den vänstra lägre delen som är befintlig?)
Är det ett "krav" att det ska ha funkisstil eller så?
Det är lättare att ge tips om vi har ett hum om vad dina egna tankar är. Du kanske vill ta till vara på en vacker utsikt åt något håll tex.
 
Snailman
En fråga.. Vad har du använt för program? ::)
 
pinebar skrev:
Hej!

Min spontana reaktion är att den vänstra huskroppen passar inte ihop med den högra. Den ser ut som en klassisk egnahems-villa som på något sätt har vuxit ihop med ett modernt funkishus. Jag tycker att det skär sig.

Det som ser mest konstigt ut är burspråket. Det passar inte alls enligt min mening till den andra vinkeln på huset.
Det som är näst mest konstigt är taket. Det passar inte heller ihop tycker jag, men jag har tyvärr inget konkret förslag på förbättring heller. Burspråket tycker jag att du ska ta bort och ersätta med ett glasparti liknadnde dem på den andra vinkeln.

Om det är så att den vänstra huskroppen redan finns och det andra är en planerad utbyggnad, så föreslår jag att du ska ändra på stilen på utbyggnaden. Eller räkna med en lite mer omfattande ombyggnad av den ursprungliga huskroppen för att få ett hus som passar ihop med sig själv.

Ett annan trick som arkitekter ofta använder är att nästan separera de två huskropparna så att det bara är en smal gång (t.ex entren) mellan och låta det se ut som två olika hus som står bredvid varandra.

/pinebar
Skickligt PineBar. Tack för dina synpunkter. Ja, burspråket finns och det är jobbigt att riva. Som du ser på bilden.

Jag skall verkligen fundera på vad man kan göra. Det du säger att göra det helt i glas skullev ara ett spännande trick. Det skulle kanske gå lite mer i den "moderna stilen".

 
  • hus_bef.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Två frågor:
Är det ett befintligt hus som du funderar på att bygga till? (och då är det väl den vänstra lägre delen som är befintlig?)
Är det ett "krav" att det ska ha funkisstil eller så?
Det är lättare att ge tips om vi har ett hum om vad dina egna tankar är. Du kanske vill ta till vara på en vacker utsikt åt något håll tex.
Hej. Tack för synpunkter. Nja, krav på funkisstil??? Men vi vill nog inte ha någon klassisk träkåk, så tanken är att stilen skall ändras. Men som du säger, är det kanske svårt att få stieln att gå ihop. Om vi bortser från burspråket. -Är det inte förenligt med ett "vanligt tak"(gamla delen) med ett "fasförskjutet" tak (nya delen + lite av det gamla). Givetvis kam man ju byta takstolar på gamla delen om det skulle bli bättre.

Dock inte aktuellt att jämna med mark o bygga helt nytt. -->Out of Q<-- Så vi vill spara grund o väggar på de ställen som går.

Ja, fönsterytor är placerade i söderläge, och det är förhållandevis ok utsikt (nä, inget hav eller anant vackert :( )

Tack för synpunkter
 
Hej igen!

Jag tror att en bra arkitekt skulle kunna hjälpa er. Som lekman har man inte riktigt förmågan att se alla möjligheter och trick man kan göra. Vi hyrde arkitekt för vår utbyggnad, som definitivt inte var en lika stor utmaning som er, och det ångrar jag inte.

Lycka till!
/pinebar
 
Mikael_L
Jo en bra arkitekt kan säkert trolla fram ett bra förslag. Dom gör ju inget annat på dagarna än funderar på hur våra hus ska se ut. ;)

Men ärligt talat så är det ju lite så, men problemet är väl snarast då att hitta just en _bra_ arkitekt. Jag vet inte om "kvaliten" varierar, som den brukar göra med hantverkare, men kan tänka mig att inte alla är lika bra... :-?

Om jag tittar på ditt förslag så undrar jag om det där med att byta tak på den befintliga byggnaden också nog skulle kunna vara en attraktiv ide. På köpet skulle du kanske kunna få lite extra boyta eller åtminstånde ett sovloft.
Och med någon form av Pulpettak på bägge så kanske det harmoniserar bättre.

Men arkitekt är jag _inte_, jag skulle antagligen inte själv våga bygga något annat än en enkel röd stuga+ vita knutar utan arkitekt ;D
 
Mikael_L skrev:
Jo en bra arkitekt kan säkert trolla fram ett bra förslag. Dom gör ju inget annat på dagarna än funderar på hur våra hus ska se ut. ;)

Men ärligt talat så är det ju lite så, men problemet är väl snarast då att hitta just en _bra_ arkitekt. Jag vet inte om "kvaliten" varierar, som den brukar göra med hantverkare, men kan tänka mig att inte alla är lika bra... :-?

Om jag tittar på ditt förslag så undrar jag om det där med att byta tak på den befintliga byggnaden också nog skulle kunna vara en attraktiv ide. På köpet skulle du kanske kunna få lite extra boyta eller åtminstånde ett sovloft.
Och med någon form av Pulpettak på bägge så kanske det harmoniserar bättre.

Men arkitekt är jag _inte_, jag skulle antagligen inte själv våga bygga något annat än en enkel röd stuga+ vita knutar utan arkitekt  ;D
Tack för input:..

Storlek kommer vi få så det blir över, så nyttan av ett loft till är väl inte så stor. Men jag tar till mig. Taket på vänstra siden harmonerar inte med fasförskjutet pulpettak på nya delen.. Anlednignen är att delar av det taket är bra så det är vits att behålla det. -Hur skulle man kunna tänka sig då med taket på "gamla" delen?

Vad gäller burspråker så jobbar jag på en annan lösning i mera glas.


 
Mikael_L
Tänk om du skulle bygga ett trädäck som går längs ett par väggar, och utgången till det skulle kunna vara genom burspråket. Skulle vara fräckt om hela burspråket kunde öppnas till en stor öppning.
Jag vet inte riktigt hur jag tänker, och hur det ska utföras - inlägget är mer av brainstorming-typ. :)
 
cool ide' !!!

Jag tror att jag skall skissa lite mera. Men gemensamt är i alla fall att burspåket bör göras något med.

Har varit inne på trädäck litegrann, men dom brukar ju bli så gråa o tråkiga efter 3 år. Men iden räcker, Det finns ju natursten, granit, klinker, o betong som kan vara andra lösnignar.



Mikael_L skrev:
Tänk om du skulle bygga ett trädäck som går längs ett par väggar, och utgången till det skulle kunna vara genom burspråket. Skulle vara fräckt om hela burspråket kunde öppnas till en stor öppning.
Jag vet inte riktigt hur jag tänker, och hur det ska utföras - inlägget är mer av brainstorming-typ.  :)
 
Jag har gjort 3 nya skisser. Tar väldigt gärna mot feedback. Kort om förslagen

Förslag 2: I princip samma som förslag 1 (första inlägget) men lite mer klassisk stil på tillbyggnaden. Fönster och annat är snabbt utplacerat (). Takutsprång kommer väl korrigeras såklart...

Förslag 3: Nu läggs krutet på den befintliga byggnaden, och tillbyggnaden blir lite mindre. Blir en del merjobb då allt det gamla måste göras om ganska rejält. Speciellt tak och el etc.

Förslag 4: Hmmm, funkar det? i så fall är det en kostnadseffektivt förslag då huskroppen i befintliga delen till viss mån kan vara intakt. -Nån som gillar det?

Ha det bra... Tacksam för kommentarer.  -
 
FÖRSLAG 2
 
  • ver2_assembly6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FÖRSLAG 2
 
  • ver2_assembly6_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.