Jag har hört båda varianterna. Antingen spacklar man, slipar av lätt och lägger sedan pappremsa med våtrumsvävlim som sedan spacklas så många gånger det behövs (detta är YBG 2015s rek).

Eller så lägger man latexfog som man direkt målar över..

Fördelar/nackdelar med respektive metod?
 
Det beror ju på hur stora springorna är om dessa finns. Vad är det för vägg- respektive takmaterial? I de rum där jag inte har hålkäl i vår lägenhet (putsade tak och väggar) så spacklar jag anslutningen från både tak och vägg 1-2 gånger beroende på hur det ser ut. Är där fortfarande springor eller ojämnheter lägger jag en akrylfog som sedan målas över med takfärgen 2 ggr. Fördelen med akrylfogen är ju att det är betydligt mindre jobb.

Du bör inte måla över latexfogen direkt utan följ anvisningarna på tuben.
 
Det är gipsväggar och gipstak som är monterat på gamla spånskivor (i taket alltså, inte på väggarna), hus från 90-talet. Springorna är mellan 1 och kanske 4mm breda.
 
tasman skrev:
Det är gipsväggar och gipstak som är monterat på gamla spånskivor (i taket alltså, inte på väggarna), hus från 90-talet. Springorna är mellan 1 och kanske 4mm breda.
Definitivt latexfog då. Se bara till att måla över dem. Om man inte sprutar brukar man ju köra taket först. Så sätt latexen först och måla sedan taket två gånger. Du målar ju då några centimeter ner på väggarna och målar sedan väggarna sist.
 
Läste en annan tråd, där var det en målare som rekommenderade Tec7 istället för att slippa åka tillbaka och göra om jobbet.

Latexfogens enda fördel är att den är billig, tål inte rörelser, torkar och spricker lätt.
En merkostnad på en hundring för ett normalstort rum tycker jag det är värt om man slipper skära ner, foga om och måla igen.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir ju inte mycket rörelse när gips möter gips på det sättet. En övermålad akrylfog av dyrare snitt kommer definitivt att hålla länge.
 
tasman skrev:
Jag har köpt Essves nya akrylfog, värstingvarianten på 25%. För ny för att ha hunnit finnas omdömen än men det låter bra iallafall :)
[länk]
Den tror jag kommer bli bra, verkar som om dom har tänkt till. Vanlig latexfog där man bara tänkt på priset däremot tror jag inte på.

Att det inte skulle spricka där gips möter gips har jag aldrig hört talas om, det spricker i alla nybyggen. Finns många trådar här där folk vill ha råd om sina sprickor.
 
25% rörelse på 1mm är 0,25mm innan fogen spricker, och på 4mm blir det 1mm rörelsemängd. Många har lite för stor tro på att latexfog löser allt.
 
Trähus? Det rör på sig, garanterat. Det kommer spricka om du använder någon av dessa två metoder. Frågan är inte om, utan hur mycket.
 
Jobbet kom emellan. Idag tänkte jag lägga en fog runt om och sen måla i helgen. Ska man grunda innan? Med tanke på att det är exponerat gips i springan menar jag.

Har också sett både bu och bä angående att använda diskmedel i "fingervattnet". Vissa säger att det är en bra idé medan andra säger att man absolut inte ska ha diskmedel/såpa i vattnet..
 
  • Gilla
Kimroh
  • Laddar…
Alltid grunda innan fog.
 
OXYD
tasman skrev:
Jobbet kom emellan. Idag tänkte jag lägga en fog runt om och sen måla i helgen. Ska man grunda innan? Med tanke på att det är exponerat gips i springan menar jag.

Har också sett både bu och bä angående att använda diskmedel i "fingervattnet". Vissa säger att det är en bra idé medan andra säger att man absolut inte ska ha diskmedel/såpa i vattnet..
Klädda inte med fingrar. Köp fogspatlar eller vad de heter istället. Små silikon vinklar avsedda för fogar. Mycket snabbare och ger ett snyggt och profsigt resultat.
 
OXYD skrev:
Klädda inte med fingrar. Köp fogspatlar eller vad de heter istället. Små silikon vinklar avsedda för fogar. Mycket snabbare och ger ett snyggt och profsigt resultat.
Exakt så man tar bort överskott inte kladdar ut det. fogen har man ju fyllt när man lägger på det.
 
  • Gilla
Yepp
  • Laddar…
Ok, spaltar it is.

Hur målar man detta förresten? Vinkelpensel eller hörnrulle?

Om det ska grundas innan fogning så tänker jag mig att jag först målar (med vinkelpensel eller hörnrulle) hela varvet runtom. När det har torkat lägger jag fog och skrapar av med fogspatel. När det torkat rollar jag taket. Skulle ni valt en långluggad roller till taket förresten? Det är alltså nya gipsskivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.