Renoverar en sommargäststuga som är helt oisolerad idag vilket är helt ok... funderar dock på att sätta nytt tak och då skulle man kunna lägga i en tunn isolering bara för att få lite lite bättre komfort kalla sommarnätter...

Gäststugan används några få gånger per år och står i övrigt helt ouppvärmd/oanvänd. Är det då något problem att skippa luftspalten? Taket är spontat med tjärpapp (nytt så det pillar jag inte på) och att bygga luftspalt är meckigt mest för att man måste öppna upp takfot och bakkant. En skiva isolering tar dock ingen direkt extra tid att slänga in. Takfoten skulle man iof lätt kunna öppna men då blir det ju en luftspalt med en öppning vilket inte är helt optimalt gissar jag..

Väggarna tänkte jag oxå låta vara ganska oisolerade men det blir ändå en 70skiva för att slippa ekande tomrum.
 
Det säkraste alternativet i dit fall borde vara att använda någon form av träfiberbaserad isolering som kan ackumulera och släppa från sig fukt över tid. Den typen av isolering brukar klara sig utan luftspalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.