Jag ska montera en kommod 80cm "ängsjön" från ikea. väggen bakom är betonghålsten+puts+kakel.
Tänkte köra fisher fasadplugg 120x10 alternativt fisher duopower 80x10.

I monteringsanvisningen vilar den på en skena, och sen ska den även fästas nere (steg 15 i bild)

Problemet är att jag på den högra sidan nere inte kan borra pga bakomliggande vattenrör.

Vågar jag strunta i att fästa den nere och kanske kompensera med en extra skruv för skenan uppe istället?
 
  • Monteringsanvisning för en kommod med bild på hur skenan och kommoden fästs på vägg samt montering av lådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
du kan limma på en list på väggen och skruva i den i stället för att borra hål i väggen.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Då menar du bara för den nedre infästningen väl? Det känns ju inte riktigt tryggt att bara limma en så tung sak. Med handfat kommer det väga 45kg och så moment på det.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
P proffsrik skrev:
Då menar du bara för den nedre infästningen väl? Det känns ju inte riktigt tryggt att bara limma en så tung sak. Med handfat kommer det väga 45kg och så moment på det.
Den undre skruven bär ingen vikt, den är bara till för att komoden ska sitta stadigt mot väggen.

Där räcker det med vanlig montageskruv i en limmad träbit. Montagelim är starkare än man tror.
 
Rickard.
Jag har inte byggt denna men en del annat ikea och jag misstänker att all vikt är i dom övre skruvarna och dom nedre bara är till för att skåpet inte ska skeva, det är helt enkelt inte stabilt mot skjuvning då den saknar stabiliserande baksida så väggen får göra det jobbet.
Jag skulle våga testa med bara lim nere ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok, jag fattar. Jag litar ju egentligen på montagelim till mycket även om jag inte hitta någon ny favorit efter att pl400 slutade vara lösningsmedelsbaserat.

Men om de undre fästpunkterna inte tar nämnvärd last utan bara håller in skåpet kommer det ju funka jättebra att göra som du skriver Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.