Hej,
Håller för fullt på att bygga nytt hus. Har bestämt mig för att köra på LED fullt ut.
Har märkt att det verkar vara en riktigt djungel av tillverkare och angivelser, på downlights. Vill ha lampor med ca 3000K så jag får normallt ljus, det har jag förstått...

Men vad är skillnaden i styrka kan en 1W LED lysa lika starkt som en 3W?.
En del kör med 700mA som ström...en del vill endast ha 350mA, med samma effekt.
Vad innebär ”power LED”, är det egentligen samma sak som vanlig LED?
Har även sett att en del anger 3W ur en enda diod, en del 1,2 W och en del 1W.
Kan man kola på watten eller säger det egntligen ingenting om hu mycket ljus de avger?

Tittar jut nu mest på 3 varianter
www.nseffektivareenergi.se

eller
http://www.elbutik.se/product.html/led-downlight-9w-md-83?category_id=15204

Den jag gillar mest är annars hide-a-lite:s bright eye.
http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/infallda/7451179-bright-eye-led-vit.html

Att denna endast är på 1x3W...gör mig dock lite skeptisk. Nseffektiva..har ju 5W, men Hide-a-lite känns ju som en seriösare tillverkarre.
Malmbergs ser ju inte så gedigen ut och verkar baseras på en klassisk spot, med en ny insats och ser en anning ”rapplig” ut..men den finns ju i både 3x3W och 3x1W..vilket är bra då jag kommer ha högt väldigt högt till tak på en del ställen (4,5m) där spotsen skall sitta.
Hide-a-lite har ju även single eye spots med 3W..?lyser dessa lika bra som 1x3W?
Måste man testa och köpa in ett gäng och testa någon som provat eller läst på mer och kan sammanfatta.
 
Om du skall ha 3000K, vilket är kallare än normalt, är det viktigt att precis allt är just 3000K. Annars ser det helt galet ut mot vanliga lampor eller lågenergilampor/lysrör.
"Normalt" i svenska hem är 2700K och då är det i princip bara Philips LED som gäller.
 
Enligt vad jag har läst så skall 3000K motsvra en halogenspot..stämmer alltså inte detta..
Någon som har erfarenhet av ovan produker..antar att det kan vara en bra ide´att ta allt från samma tilverkare då. Vilka säljer philips?
 
_Andy_ skrev:
Enligt vad jag har läst så skall 3000K motsvra en halogenspot..stämmer alltså inte detta...
En 50W/12Volt halogen är i alla fall kallare än 2700K. Närmare 3000K skulle jag tro. B-ljus för video/film/foto är 3200K och något kallare än tidigare nämnd halogen.

Som sagt; det viktigaste är att du är konsekvent med 3000K. Inte blanda. Det är lite som kalkvitt och råvitt som färg på väggarna.
 
Du har rätt i att du kan inte rakt utifrån effekten se hur mycket ljus du får. Det beror på dioden, vilken armatur den sitter i m.m. Dioder med vitt sken ger i dag allt från 30lm/W till 100lm/W vilket gör att det är väldigt olika mellan de olika märkena. Generellt kan sägas att ju högre kelvintal desto mer ljus får man ut av den instoppade energin.

Kommer du upp över 3W på dioderna brukar kylelementet bli betydligt större och då naturligtvis kräver mer plats. En 9W diod som inte har väl tilltaget kylelement kommer att relativt snabbt stryka med. Men utvecklingen går framåt och man blir bättre och bättre på att ta fram kylning till dioderna.

Powerled är bara en beteckning på att det är en högpresterade diod. Alltså du får ut rätt mycket ljus. Oftast en benämning på dioder på 1W och uppåt.

Sen skall man se vilket bin-tal dioderna har. Lite förenklat kan man säga att ett högre bin-tal betyder att det är större variation/tollerans mellan högsta och lägsta ljusfärgen. Alltså om en som står 3000k på rör sig mellan 2500 till 3500 har ett högt bin-tal medans en som är mellan 2900 till 3100 har ett lågt bin-tal. Tyvärr redovisar inte många den tolleransen. Be dem göra det innan man köper.

Vill man veta mycket mer finns en mycket bra skrift från Annell att hämta här

Sen håller jag inte med om att inte blanda ljusfärger. Det kan bli en mycket bra effekt om det används rätt. Men har du flera lampor i taket och en av dem har annan ljusfärg känns det oftast appart. Men rätt gjort, i rätt sammanhang kan det i stället förhöja och skapa helt nya effekter och känslor i rummet. Titta på naturen hur den gör, blandar friskt, och oftast gillar vi det.
 
_Andy_ skrev:
Enligt vad jag har läst så skall 3000K motsvra en halogenspot..stämmer alltså inte detta..
Någon som har erfarenhet av ovan produker..antar att det kan vara en bra ide´att ta allt från samma tilverkare då. Vilka säljer philips?
Stämmer inte. Kolla alltid på LED-lampor innan du köper dem. Jag har varit och kollat på massor med LED som ska ge "varmvitt" ljus på 3000K men samtliga har varit alldeles för kalla. Låååååååångt ifrån vanliga halogen-spottar alltså. Vidare är det inget som säger att det faktiskt är 3000K som tillverkaren skriver, kolla alltid först alltså.

Philips har en MasterLED som ska vara på 2700K men jag har inte hittat den i butik ännu.
 
Sailfast skrev:
...
Philips har en MasterLED som ska vara på 2700K men jag har inte hittat den i butik ännu.
Köps via elektriker eller direkt på Philips europeiska e-handel.
 
Hej.

Jag har NS 5W och 7.5W i mitt hus som jag är jätte nöjd med. Jag plockade hem en provlampa från NS och en lampa från philips innan jag bestämde mig. Philips var mer gul än NS men dock svagare enligt min uppfattning. Philips LED som jag tittade på är 230V. NS är 12V.

Philips lampan var denna:
http://www.ecat.lighting.philips.com/l/catalog/catalog.jsp?userLanguage=en&userCountry=gb&catalogType=LP_PROF_ATG&_dyncharset=UTF-8&categoryid=LP_CF_BBG463_EU_FA_GB_LP_PROF_ATG&productid=910503607018_EU_GB_LP_PROF_ATG&title=BBG463%20LED-40--2700-GU10%207W%20WH%2050W&ctn=910503607018_EU

NS provlampan var denna:
http://nseffektivareenergi.se/epage..."5W Downlight"/SubProducts/"5W Downlight VIT"

Mvh

Zoran
 
Jag kör med 9w och 5w från NS.
Tycker inte att spottarna känns kalla. Möjligen är 5w kallare än 9w.
Fast 5w sitter i ett vitt kök så det kanske lurar ögat
 
Andreas ögon luras nog inte. Det är fullt möjligt att de är olika färgtemperatur trots att de är specade till samma. Det kan skilja rätt mycket +- i kelvingrader och heter de bara varmvita eller kalvita har ju tillverkaren stort spann att välja var de skall ligga.
 
Varkar som många kör NS där på forumet och det lutear faktiskt färåt för mig med.
Jag har tänkt ha det som allmännbelysning, någon som har några bilder på hur det blir egentligen upplyst..Någon som har NS som allmänbelysning och inte är nöjd?
 
Färg temperaturen ändras mest när man dimmrar dom mycket. Fast det är inget jag stör mig på.
Jag kan kolla om jag har någon bild utan blixt.

Dom som vill ha kan skicka ett PM
 
Ändrar sig dina LED i färgtemperatur när du dimmar dem? Det låter ju inte bra alls, som något fel. Dioder är konstanta genom hela sin dimmring i nyans. Eller har jag missuppfattat och det är lågenergilampor du avser?
 
johanirr skrev:
...Dioder är konstanta genom hela sin dimmring i nyans...
Inte alls. Det krävs pulsbreddsmodulering av lysdioder om de skall upffattas som färgkonstanta vid olika ljusnivåer. Nu är ju fallet ofta så, men budget-LED kan säkert köra med någon enklare analog lösning.
 
Precis rätt, jag böjer mig och erkänner villigt mitt misstag. Tänker inte på hemmamarknadens villkor alltid. Tar tillbaka min kommentar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.