P
Min motorsåg drar rejält till vänster och efter lite läsning så kan det vara felslipad kedja och/eller dåligt svärd. Så jag tänkte nu införskaffa en ny kedja och svärd.
Men då upptäckte jag att det finns en en massa olika kedjor och så.
Så frågan är vad olika faktorer har för påverkan
- drivlänksdelning
- drivlänksbredd
Det verkar också finnas olika typer av sågskär och diverse benämningar på detta..
Svärdslängd kan man förstå då man kan kapa olika tjocka träd och motorn måste klara längden..
Finns det fler faktorer?

Men någon som kan skapa lite klarhet?
Tack
 
Drviänksbredd avgör om kedjan passar i svärdet
Drivlänksdelning är för att kjedjan ska passa drivhjulet på motorsågen.
13 tum svär är det vanligaste och räcker till det mesta
 
Jag upplevde samma fenomen för ett tag sedan. Vid närmare kontroll verkade det som om jag systematiskt hade filat kedjan hårdare på ena sidan än på den andra (starkare i höger hand?). Samtliga tänder var längre (=mindre hårt filade) på ena sidan. Noggrann omfilning löste problemet.

Är det mycket att fila så kan du ju lämna in den och få det riktigt gjort, kostar väl max 80:- för en enstaka kedja. Å andra sidan om både svärd och kedja är rejält slitna så kanske det är dags att byta ändå. Enklast är nog att ta med sågen till en riktig service butik så plockar de fram rätt grejor.
 
P
Jojo men nu var det att jag var intresserad av varför man har olika drivlänksdelning/drivlänksbredd
Saken är att jag tror att mitt svärd är dåligt.

Det måste finnas en anledning att det finns olika längder/bredder
Och dessa betäckningar på kedjor. Jag kan gissa att det är beroende på vad man vill såga och för olika sågsnitt .
Men vad avgör vad?
 
Oregon har endel om felsökning och underhåll samt servicehandboken som innehåller ganska mycket bra information:
http://www.oregonproducts.se/se/kundservice/teknisk-information.html

Applikationsguiden är också bra för att hitta lämpliga kombinationer av såg/svärd/kedja om man tänker använda deras produkter.

Sedan i väntan på någon som kan detta bättre så kan jag ju alltid spekulera lite angående drivlänksbredden:

  • En tunnare kedja avverkar mindre material och kräver därmed mindre kraft av maskinen.
  • En tunnare kedja töjer sig mer, detta blir tydligare med längre svärd och fler länkar.
  • En tunnare kedja blir varmare vilket gör att svärdet bränns lättare och slits snabbare. (Jag är inte helt på det klara med varför men har läst flera påståenden om detta. Kanske pga att det är mindre material som sprider värmen.)
  • En tunnare kedja är svagare och går av lättare.

En mindre bredd på drivlänkarna är alltså en fördel på mindre sågar men på större sågar vill man ha bredare drivlänkar.

Nu hittade jag dessutom en annan tråd där en liknande fråga besvaras av nonkan som verkligen har koll på det här:
http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/202448-motorsagskedjor-delning-matt-osv.html
 
Skall du byta svärd så köp 1.5 mm drivlänkbredd, blir mycket stadigare tycker i alla fall jag. Kanske inte om du har en slö såg men är den rimligt stark typ 3-4 hästar är 56 länkar 1.5 13 tum en bra kombination för allmänt bruk. Tycker 1.3 är rangligare och kränger mer.

Sedan är det 0.325 delning som gäller idag på små sågar. Skall enligt var jag läst minska risken för kast eftersom länkarna är kortare. Kolla bara att sågens drivhjul är avsett för 0.325, vill minnas att äldre HVA och en del Stihl ahr 3/8".

Om du sågar mycket har Biltema och Jula elektriska slipmaskiner för en tre-fyra hundra eller så som funkar OK. Finns proffsmodeller men då snackar vi några tusenlappar.

/Anders
 
Ofta kan man vända på svärden så att det slits jämt, efter ett par filningar eller så. Man kanske inte kan göra det på alla sågar.
Det finns ju fördelar med tunnare kedjor också, de är ju lättare och gör att sågen accelerera bättre vilket är skönt när man kvistar.
 
P
Nonkans inlägg i den andra tråden var bra!
Den hittade jag inte tidigare...
Case closed för min del
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.