Hej,

Vi tänkte sätta lite takspottar i köket. Först tittade jag på hide-a-lite Comfort G2 som går att rikta, dessa kostar ca 450-500 kr / st.

7464647p1.jpg

Sen fick jag förslaget Malmbergs Downlight MD-99 som kostar 160-200 kr / st d.v.s mindre än halva priset.

9974091l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så då är frågan, varför skulle man köpa de dyrare? Vad är det som är bättre?
 
Hide-a-lite är generellt dyra och de är ett gammalt inarbetat varumärke hos elektriker. Deras gamla ljuslister tillverkas i Mullsjö, men som jag fattat det är deras LED tillverkade i Kina som alla andras.
Elektriker gillar Hide-a-lite eftersom de är vana vid dem, det är ett svenskt märke och de är dyra, vilket ger mer pengar till elektrikern.

Jag tycker Malmbergs funkar bra. Köper man billigare än så kan färgen på ljuset variera mellan olika exemplar och de kan bli lite väl klena i plasten.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
tommib
Just på de angivna spottarna skiljer det också såtillvida att Hide-a-Lite G2 kommer med drivdon och är avsedd för inkoppling direkt på 230V med normal dimmer (enklare för elektrikern) medan Malmbergs MD-99 är avsedd för konstantströmsdrivdon som inte medföljer. Detta drivdon kostar några hundra kronor och installationen blir lite pyssligare för att man måste hålla isär klenspänning och normal 230V. En till fördel för dig (men inte elektrikern) är att du kan koppla alla ledningar före drivdonet eftersom de räknas som klenspänningsinstallation som inte är behörighetskrävande.

Med konstantströms-LED kan du få alla armaturer att synkronisera vid dimning men kompabiliteten med vanliga dimmers beror på drivdonet. I många fall kan man också styra med push-dim eller 1-10V styrdon. Just Hide-a-Lite G2 ska enligt uppgift fungera bra med de flesta vanliga dimmers men köper man t.ex. Kina-LED som många här på forumet gör upptäcker man ofta att funktionen kan vara lite sådär....

Det är också värt att nämna att Malmbergs faktiskt säljer två spottar som heter MD-99. Den ena är den du länkat, 5W och konstantströmsdrivning (som jag själv har i kökstaket). Den andra är på 7W och är precis som G2an utförd med medföljande drivdon för inkoppling direkt på 230V. Så kolla noga vad du köper om du köper Malmbergs. Jag kan inte begripa varför de använt samma produktnummer på två olika produkter. E-numret skiljer sig men hur många normala konsumenter vet att de ska kolla på det?

http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974334
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
TACK!

Låter som att jag faktiskt borde välja Malmbergs MD-99 2700.

I mitt fall kommer jag ha Huntonit(11mm), glespanel(28mm), befintlig takplatta(23mm) och sen ligger det isolering här. Jag är lite osäker på hur jag ska undvika att få ner isolering i lampan upp ifrån, apparatdosa lät ju bra men problemet är att den kommer inte ner så långt i detta fallet. Något förslag?

Såg att Malmbergs har en hel arsenal att välja bland, varför är just dessa så omtyckta?
 
  • Gilla
Matai
  • Laddar…
Har varit o tittat på IKEAS spottar och jag är osäker på om man kan kalla de spottar, de är ganska mycket större än vanliga spottar.

Efter att ha sökt en del på nätet så verkar väldigt många vara nöjda med Malmbergs, det finns ett fåtal som rapporterar problem men det gäller även Hide a lite.

Jag vet dock fortfarande inte skillnaden på att köra med 230v eller 10v, ger det mer ljus? Ger det bättre ljus? Håller det längre? Mindre risk för problem?

När det gäller färgen så finns den LED belysning vi ska ha över bänkskivan endast i 3000K, så min första tanke var att köra även spottarna i 3000K. Jag tror dock att vi kommer välja 2700K istället då alla våra LED lampor i huset som är från IKEA kör på detta(dagsljus). Men visst, det är inte helt så enkelt, man måste också titta på styrkan, ju starkare ljuset blir ju vitare blir det. Malmbergs ligger på 5w och de vi har flest av i huset ligger på runt 6w så det borde bli bra med 2700K. Visst kommer man ser en nyansskillnad mellan bänken och taket men man har aldrig tidigare reflekterat över detta när man körde lysrör över bänken så det kan knappast vara något problem tycker man.

Men om det finns någon som kan förklara varför man skulle vilja köra 230v istället för 10v så hade det varit intressant!
 
Har fått en offert på Malmbergs enligt följande :

10 st 3000K spottar
8 st kablar
2 st Grenboxar
1 st Multidriver

ca 2900 kr

10 st Hide a lite som även går att vinkla kostar ca 3500 kr utan offert.

Så prisskillnaden verkar ändå inte vara jätte stor? Misstänker att Hide a lite är något lättare att koppla in och det bör även jag kunna göra som ändå har gått elprogrammet ;)
 
Jag tycker tommib beskriver skillnaden mellan 230 V och konstantström bra i #3. Det beror också lite på förutsättningarna vad som blir praktiskt mest lämpligt att installera, t.ex om du vill kunna återanvända en befintlig dimmer etc.

En annan sak att tänka på är tillgång och pris på ersättningslampor. Även om livslängden på papperet är lång så kan de gå sönder, och då vill man ju ha en som lyser precis likadant som de andra.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Har fått en offert på Malmbergs enligt följande :

10 st 3000K spottar
8 st kablar
2 st Grenboxar
1 st Multidriver

ca 2900 kr

10 st Hide a lite som även går att vinkla kostar ca 3500 kr utan offert.

Så prisskillnaden verkar ändå inte vara jätte stor? Misstänker att Hide a lite är något lättare att koppla in och det bör även jag kunna göra som ändå har gått elprogrammet ;)
Priset på Hide a Lites G2 låter orimligt, är du säker på att du får med drivers i det priset?
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Stopp och belägg. Det är två helt olika typer av belysningstyper.

Hide-a-lite Comfort G2 har en spridningsvinkel på 36 grader vilket betyder att den skall användas när man vill ha en "punktbelysning" under respektive spot. Eftersom den är riktningsbar kan man sedan rikta denna punkt dit man vill, t.ex. över köksön eller som släpljus på väggen etc.

Malmbergs MD-99 har 60 graders spridningsvinkel vilket ger en belysning som upplevs som jämn över hela rummet. Dessa armaturer fördelar man ut över rummet (taket) och så får man ett jämnt ljus som upplev mer som traditionell belysning.

Vilken typ av belysning man är ute efter bör avgöra valet av armatur. Om man väljer fel armatur för den typ av belysning man vill ha så finns risken att man blir besviken.

Ett vanligt fel bland de som inte tycker om spottar är just det att man satt spottar i taket som egentligen är tänkta för punktbelysning när man egentligen borde använt spottar med stor spridningsvinkel.

Jag hade valt MD-99. Med stor spridningsvinkel har man minimerat risken att bli besviken.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker tommib beskriver skillnaden mellan 230 V och konstantström bra i #3. Det beror också lite på förutsättningarna vad som blir praktiskt mest lämpligt att installera, t.ex om du vill kunna återanvända en befintlig dimmer etc.

En annan sak att tänka på är tillgång och pris på ersättningslampor. Även om livslängden på papperet är lång så kan de gå sönder, och då vill man ju ha en som lyser precis likadant som de andra.
Okay, trodde att det fanns mer skillnader men då förstår jag.

Jo, vi har redan någon armatur som har olika färger på spottarna, det ser inget vidare ut. Får titta närmare på dettta!
 
Müssli skrev:
Priset på Hide a Lites G2 låter orimligt, är du säker på att du får med drivers i det priset?
Bra uppmärksammat, det är dock jag som angivet fel antal, det är 8 spottar totalt som vi räknar med så 3520 kr (440 kr / st http://www.ledonly.se/product.html/comfort-g2).

MEN räknar vi om Malmbergs till 2700K versionen vilket jag tror blir bättre så ser priset ut såhär : 1296 + 508,25 + 86,40 + 345,60 + 180 = 2416,25 kr

Så skillnaden i pris är ca 1104 kr.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
McStewart skrev:
Stopp och belägg. Det är två helt olika typer av belysningstyper.

Hide-a-lite Comfort G2 har en spridningsvinkel på 36 grader vilket betyder att den skall användas när man vill ha en "punktbelysning" under respektive spot. Eftersom den är riktningsbar kan man sedan rikta denna punkt dit man vill, t.ex. över köksön eller som släpljus på väggen etc.

Malmbergs MD-99 har 60 graders spridningsvinkel vilket ger en belysning som upplevs som jämn över hela rummet. Dessa armaturer fördelar man ut över rummet (taket) och så får man ett jämnt ljus som upplev mer som traditionell belysning.

Vilken typ av belysning man är ute efter bör avgöra valet av armatur. Om man väljer fel armatur för den typ av belysning man vill ha så finns risken att man blir besviken.

Ett vanligt fel bland de som inte tycker om spottar är just det att man satt spottar i taket som egentligen är tänkta för punktbelysning när man egentligen borde använt spottar med stor spridningsvinkel.

Jag hade valt MD-99. Med stor spridningsvinkel har man minimerat risken att bli besviken.
TACK! Detta tänkte jag inte alls på! Ska man ha 60 graders vinkel så verkar det vara Bright Eye G2 som gäller, men då krävs det också någon form av drivdon. Så 570 kr * 8 = 4560 kr + drivdon som säkert ligger runt 800 kr så 5360 kr jämfört med 2416 kr.
 
Rent tekniskt så är skillnaden mellan de två fallen både liten och stor:

230V (G2): 230V -> Traditionell Dimmer -> LED-armatur med inbyggt drivdon (många)
CC (MD99): 230 V - > Drivdon med inbyggd dimmer -> a) Tryckknapp till dimmern -> b) LED-armatur utan drivdon

För o nackdelar finns lite utspritt i otaliga trådar.
230V kan vara bättre i en befintlig installation, kan vara enklare att installera. Dimringen kan ej garanteras, man behöver matcha fungerande dimmer mot lampor.
CC (konstantström) är det normala valet för LED. Det ger garanterad dimring. Snällare last med endast ett drivdon istället för flera små. Kan bli dyrt med högeffekt-LED.
 
Låter som att konstantström versionen är vägen att gå. Vad menas med högeffekt LED? Låter som om det gäller lampor med mycket starkare ljus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.