Jag ska köpa ett gäng (men inte hur mycket som helst) slippapper till min Festool Rotex 150.

Jag har dock svårt att få kläm på alla de olika papper som säljs:
* Brilliant 2
* Cristal
* Vlies
* Rubin
* Saphir
* Titan 2

Priserna varierar ju också stort.
Jag tror mer på att köpa många olika grovlekar än att köpa många olika sorters slippapper.

Användningsområdena är lite varierande. Dels färg: renslipa gamla fönster, matta en innerdörr innan ommålning, slipa ner en gammal väggfärg med struktur i. Men också tillverkning av ett träroder till en segelbåt (mycket grovslipning för att få formen rätt), slipa ett litet golv, jämna till epoxi/glasfiber//polyester efter plastning i en båt.
Ja ni ser, det är lite allround och varierande användning. Konkreta tips på ovanstående Festool-slippapper mottages tacksamt.

Alternativa papper (ej Festool) kan också vara aktuellt men det är genomgånget i andra trådar och behöver ej tas upp här.
 
Om du ska köpa 150mm-papper och inte redan har skaffat JetStream-plattan till Rotexen så kanske det kan vara en idé att göra det och sedan se till att du köper JetStream-kompatibla papper.
 
Är det inte Jetstream-plattan som följer med maskinen vid nyköp idag? Maskinen är helt ny så i så fall är det detta jag har redan.
 
Tror att om man köper 2 paket papper så får man med en JetStream-platta.
 
De skickade väl med JetStream-plattan i någon paketdeal för ett tag sedan. Tror inte det är den som sitter på, plattan ska se ut så här.
 
Vid nyköp idag är det JetStream, om det inte är en gammal maskin dom haft på lager.
Så var det iaf när jag köpte min Rotex i November. Inget speciellt paket för mig iaf.
 
Med andra ord är jag ute och cyklar ;) Nåja, inte första gången...
 
Nu har jag kollat lite mer. Från okt/nov 2009 är det Jetstream-plattan som ingår som standard på nya Rotex-maskiner.

Vad gäller papper så verkar det vara Brilliant 2 som är det som är mest allround (finns även i alla grovlekar) även om inte Festool vill säga att det är allround. Enligt dem så måste man självklart ha alla papper eftersom de alla har speciella egenskaper...

Deras tidigare mer rena träslippapper (Rubin) håller på att ersättas av det nya "Granat" som enligt kundtjänsten skall vara med allround.

Huh, ändå svårt att veta vad man ska köpa
 
Cristal för grövre avverkning av färg t.ex., Rubin för trä, och Brilliant2 för allroundanvändning, inkl. mellanslipning etc. Så har jag lärt mig.

Det finns ett långt utförlig pdf-dokument från Festool som beskriver det hela, men jag har inte tid att leta fram den nu.

Edit: Den låg visst länkad på FOG-tåden som anges i andra inlägget här.

/A
 
Redigerat:
Jag har sett dokumentet men det blir för mycket info att ta in. Så stort tack för din sammanfattning i meningen ovan. Jag har i princip bestämt mig för Brilliant 2 i oika grovlekar, om inte det nya Granat-papperet (som ersätter Rubin) visar sig vara mycket billigare.

Stort tack för alla era svar.
 
martinradbo skrev:
Nu har jag kollat lite mer. Från okt/nov 2009 är det Jetstream-plattan som ingår som standard på nya Rotex-maskiner.

Vad gäller papper så verkar det vara Brilliant 2 som är det som är mest allround (finns även i alla grovlekar) även om inte Festool vill säga att det är allround. Enligt dem så måste man självklart ha alla papper eftersom de alla har speciella egenskaper...

Deras tidigare mer rena träslippapper (Rubin) håller på att ersättas av det nya "Granat" som enligt kundtjänsten skall vara med allround.

Huh, ändå svårt att veta vad man ska köpa
Njae, Brilliant 2 är ett "svagt" papper, som inte tåler mycket stryk.

Jag arbetar ungefär såhär:

Cristal för grovt arbete (gammal färg etc), säg upp till korn 80 eller så. Rubin från 24 och upp till ca 150 på rent trä, sen Brilliant/brilliant 2 därifrån. Platin om du behöver extremt fint.

Saphir ska vara ett papper för riktigt tuffa arbeten, har tyvärr inte testat den än.

http://www.bobmarinosbesttools.com/docs/Getting_the_most_from_Festool_sanders.pdf
 
Brilliant2 är i mitt tycke ett rätt uselt papper i de större kornstorlekarna (alltså grövre papper). Det är dåligt riv i det och kornen blir snabbt trubbiga. Jag använder nästan uteslutande Rubin upp till 180 eller vad det nu finns i. Sedan åker man ju på Brillianten som dock presterar bra när det handlar om finlir.
 
Daniel_N skrev:
Njae, Brilliant 2 är ett "svagt" papper, som inte tåler mycket stryk.

Jag arbetar ungefär såhär:

Cristal för grovt arbete (gammal färg etc), säg upp till korn 80 eller så. Rubin från 24 och upp till ca 150 på rent trä, sen Brilliant/brilliant 2 därifrån. Platin om du behöver extremt fint.

Saphir ska vara ett papper för riktigt tuffa arbeten, har tyvärr inte testat den än.

[länk]
Samma som Daniel, små små skillnader typ Saphir på 24, Rubin från 50, brilliant från 120 om det är färg/lack, annars från 240.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.