Y
Sände provsvaret till 3 butiker varav 2 svarade med råd vilka maskiner då rådde mig till att införskaffa.

Vattenfilter - långtextade och trevliga i sina svar.
* Järnfilter - Alfa JA10 (pris 9900kr) för villa (aut. backspolning) - [länk]
* Avhärdare - Alfa S25 (pris 9900kr) för villa mm. - [länk]
9900+9900 = 19800kr för maskinerna
400-700kr + 600kr = ~1300kr om året i driftskostnader.
=======================================================

Så svarade Callidus lite kort:
* Järnfilter - AIF-1248 (pris 25,200 kr) - [länk]
* Avhärdare - NF-13 (pris 10,750 kr) - [länk]
25200+10750=35950kr för maskinerna
Förbrukningskostnad ca. 2,400 kr / år i salt för NF och kaliumpermanganat till AF

=======================================================

Och då undrar sömniga jag, vad är skillnaden mellan deras maskiner som gör sådan prisskillnad. Spontant ser jag ju viss design skillnad såsett. OCh nej, jag är dels chockerad och slutkörd utav dagen. Så är så fräck och frågar er rätt upp och ned vad skillnaden är i dummie-översättning.
-Samt ifall ni råder mig till någon mer tillverkare som ni känner till.

Tack på förhand.
Godnatt ;)
 
Redigerat:
Skillnaden ser ut att vara att Callidusfiltret har automatisk påfyllning? Sen finns det alltid tolkningsskillnader när olika filterföretag analyserar och vad dom tycker behövs. I princip är burken och massan den samma vilket fabrikat man än köper så det borde inte vara så stor skillnad bara för den automatiska påfyllningen. Det är bara att ringa Callidus och säga som det är, du har fått ett helt annat pris från en anna firma och fråga varför deras järnfilter är mer än dubbelt så dyrt? Callidus är en gammal firma med gott renome så det är bara att fråga, är rätt säker på att du får ett hyfsat svar.
 
Y
Jajo, är lite försnäll så känns taskigt att man jämför och dessutom ber dom jämföra också, men och andra sidan så är det väl kanske dags att tuffa till sig. :)

Automatisk påfyllning lät ju i sig lockande men kanske inte för så mycket mer pengar... hum hum... Någon som har testat "manuell" och "automatisk" som kan avslöja om det är värt att kosta på extra för detta
 
S
En viktig faktor är att se till att det filter du ska välja kan rena det flödet som ni har i hushållet. Hur många bor ni i hushållet och hur många tappställen har ni? Vad är brunnens kapacitet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.