Hej

Ska inom kort köpa en jordfelsbrytare till mitt garage, och har kollat runt lite på nätet efter bästa pris.

Jag har bestämt mig för en Hager CDA440, men vad är skillnaden på en CDA440R och en CDA440D. Den senare säljs på Hornbach för halva priset av vad en CDA440R normalt kostar. Känns lockande att köpa den på Hornbach, men någon skillnad måste det ju vara... :what:

/Jonas
 
På CDA440D sitter anslutningen för neutralledaren till höger medan den på CDA440R sitter till vänster.
 
Måste vara grymt bra med neutralledaren till höger eftersom det kostar nästan 500 spänn att få den där...

Inget annat. Jag hittade inte modellen på Hagers svenska hemsida, men när jag googlade hittade jag den på deras tyska sida...
 
Tvärt om, den med neutralledaren till höger är den billigare.

Skulle gissa på att det blir lite krångligare med en vanlig fasskena och dvärgbrytarna till höger om man kör på den.
 
Ja, det blir kattskit med fasskenan om man har en JFB med noll-anslutningen till höger.

//Patrik
 
Har varit in i en hel del centraler där förra elektrikern helt enkelt bara klipper av den tanden där N på jfb:n är, och monterar sen dit fasskenan. Verkar vara ganska vanligt i stockholm hur är det i övriga Sverige?
 
Ah... Det tänkte jag inte på. Inte kul...
Bygger de centralerna från höger till vänster i Tyskland?
 
Elektrosmurf skrev:
Har varit in i en hel del centraler där förra elektrikern helt enkelt bara klipper av den tanden där N på jfb:n är, och monterar sen dit fasskenan. Verkar vara ganska vanligt i stockholm hur är det i övriga Sverige?
Aldrig sett! Det blir ju fel i såfall med fasföljden! Första säkringen börjar ju med L2 då...

//Patrik
 
  • Gilla
Pierre1981
  • Laddar…
JonasHolm skrev:
Ah... Det tänkte jag inte på. Inte kul...
Bygger de centralerna från höger till vänster i Tyskland?
Ja, Tyskar... :rolleyes:

(Skämt åsido, jag vet inte).

//Patrik
 
Det finns nya fasskenor med en gaffel borta så att fortfarande fasföljden blir rätt även vid "felvänd JFB". En del JFB klarar även att lägga in Nolla till vänster eller höger.

Jag tycker att har man nollan till höger så ser det knepigt ut.
 
-=fullmoon=- skrev:
Det finns nya fasskenor med en gaffel borta så att fortfarande fasföljden blir rätt även vid "felvänd JFB". En del JFB klarar även att lägga in Nolla till vänster eller höger.

Jag tycker att har man nollan till höger så ser det knepigt ut.
Där ser man! Specialgrejer som man aldrig har behov av. Eller ja, så länge inte kunden har köpt jordfelsbrytare själv på Hornbach.. :rolleyes::p

Ja, verkligen! Jobbigt även att grotta med RK6 till-/och från noll/jordskenor på högersida av JFB.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Där ser man! Specialgrejer som man aldrig har behov av. Eller ja, så länge inte kunden har köpt jordfelsbrytare själv på Hornbach.. :rolleyes::p

Ja, verkligen! Jobbigt även att grotta med RK6 till-/och från noll/jordskenor på högersida av JFB.

//Patrik
Har man nollan till höger så måste man ju sy all Rk etc mellan jfb och första säkringen/fasskenan med. Mycket smidigare om man har rätt saker från början.
 
O
-=fullmoon=- skrev:
Har man nollan till höger så måste man ju sy all Rk etc mellan jfb och första säkringen/fasskenan med. Mycket smidigare om man har rätt saker från början.
Det måste man inte alls. Har man nollan till höger sätter man sina dvärgbrytare till vänster. Konstigare än så är det inte. Om man har en jordfelsbrytare med nollan till höger och envisas med att montera som du skriver för att "det är ju så det måste vara" så är det felet och då får man skylla sig själv.
 
Redigerat:
Steamboy skrev:
Det måste man inte alls. Har man nollan till höger sätter man sina dvärgbrytare till vänster. Konstigare än så är det inte. Om man har en jordfelsbrytare med nollan till höger och envisas med att montera som du skriver för att "det är ju så det måste vara" så är det felet och då får man skylla sig själv.
Jag förstår hur du tänker men det blir fel på ett annat plan.
Överskådlighet.
Tror att 9/10 om inte mer vill ha HB, JFB, Säkringar och inte i någon annan följd. I större anläggningar gör man på ett lite annorlunda sätt. Men fortfarande separerat så att man inte blandar ihop vilka grupper som ligger på vilken JFB alt utanför.

Att börja dra kablar kors och tvärs bara för att man kan köpa "fel modell" billigare är ju som att skjuta sig själv i foten och även nästa elektriker som kommer dit och undrar varför man inte gjorde så istället. Sen så får du ju nyttja mer RK om du ska dra till andra sidan centralen etc.

Sen jag förstår inte varför man häller ska köpa fel material när det är enklare att bara köpa rätta saker från början?
Att göra en central kan jag kanske köpa att man sy rk för att få det som man vill.
Men kommer du upp till större projekt så får du en helt annan bild av vad tid kontra pengar är. Du kommer gladeligen betala mer för bättre material för att kunna arbeta effektivare.
Bara för något är billigt så blir det oftast dyrare i längden. Tror hellre kunden betalar 200kr extra för ett bra jobb från början istället för att nästa person ska börja rota i något som även den ser som ologiskt i sammanhanget. Felsökning börjar snabbt kosta pengar. Spec för ett företag.
 
O
-=fullmoon=- skrev:
Att börja dra kablar kors och tvärs bara för att man kan köpa "fel modell" billigare är ju som att skjuta sig själv i foten
Först skrev du "Har man nollan till höger så måste man ju..." . Nu skriver du att om man gör så är det "ju som att skjuta sig i själv i foten". Vad var det nu igen jag anmärkte på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.