Det finns ju en hel del olika våtrumsskivor ute på marknaden med en hel del i prisskillnad. Finns det några man bör undvika att använda, som tex ByggMax skiva som är bland de billigare? Vilket märke rekommenderas av "fackfolk"?
 
Byggmax är helt ok att jobba med, men K-rauta och Bauhaus har något billigare pris (alla tar 329:- men Byggmax skiva är bara 240cm).
 
Den största skillnaden tycker jag är hur de är att arbeta med.

Själv föredrar jag skivor typ LIPs board då den inte väger någonting och är väldigt lätt att skära till.

De flesta våtrumsgips är i övrigt ganska likvärdiga.
 
Jag tycker att humidboarden är bäst att jobba med, trots glasfiber och lite kli;) håller med paul om att board av lux typ mm är riktigt enkelt och mysigt att jobba med, dock lite mer arbete då dom är mindre på bredden och när man skruvar dom måste man ha brickor så inte skruven dra igenom skivan. Dessa brickor gör att det blir små in buktningar vid varje skruv. Känns som dessa bör spacklas igen innan man hänger en duk, då det annars blir luft bakom. Använder man dessutom ett system med folie som man sätter i gummi så innbillar jag mig varje fall att gummit aldrig mer eller mindre torkar bakom då den typen av skivor är täta.
Men dom är idealiska att bygga in badkar eller duschhörnor med då dom ej behöver tätskiktas i en redan färdig konstruktion.

Finns några gula skivor oxå som är av samma typ som humidboard, dom avråder jag ifrån då jag upplever att dom har någon form av "hinna" som gör att primern bara blir som smådroppar på skivan och torkar inte.

Vit humidboard från typ byggmax för runt 300-350 kr skivan skulle jag lägga mina pengar och tid på. Lycka till.
 
KakelDanne skrev:
Jag tycker att humidboarden är bäst att jobba med, trots glasfiber och lite kli;) håller med paul om att board av lux typ mm är riktigt enkelt och mysigt att jobba med, dock lite mer arbete då dom är mindre på bredden och när man skruvar dom måste man ha brickor så inte skruven dra igenom skivan. Dessa brickor gör att det blir små in buktningar vid varje skruv. Känns som dessa bör spacklas igen innan man hänger en duk, då det annars blir luft bakom. Använder man dessutom ett system med folie som man sätter i gummi så innbillar jag mig varje fall att gummit aldrig mer eller mindre torkar bakom då den typen av skivor är täta.
Men dom är idealiska att bygga in badkar eller duschhörnor med då dom ej behöver tätskiktas i en redan färdig konstruktion.

Finns några gula skivor oxå som är av samma typ som humidboard, dom avråder jag ifrån då jag upplever att dom har någon form av "hinna" som gör att primern bara blir som smådroppar på skivan och torkar inte.

Vit humidboard från typ byggmax för runt 300-350 kr skivan skulle jag lägga mina pengar och tid på. Lycka till.
Dessa brickor behöver man inte använda som hantverkare enligt direktiv från tillverkaren LIP. d^_^b
 
Det är den gula typen som Byggmax har, den vita Humidborden har K-Rauta och Bauhaus.
 
då skulle jag styra pulkan mot bahaus elle k-rauta! Tack för att du sa det då vet jag att jag inte behöver kolla priser med byggmax.
 
paul: Ok... men dom är väl samma typ som lux? vad kör du med för skruv då, utan att dra igenom eller överhuvudtaget får dom att dra?
 
T
Montageskruv!
 
ok... och dom skallarna sticker ut eller dras igenom armeringen? nää ni får ursäkta grabbar jag är inte såld.. ;)
 
jag använder fermacell från xella, billiga med tunga som vanlig gips, och bökiga att kapa brukar ta cirkelsåg om jag kan såga ute
60x240 för ca 160:-
 
Njae... LIPs skivor är lite annorlunda än Lux...
Jag skruvar dem med vanlig gipsskruv men med stor känsla för att skruven ska hamna precis där den ska.
 
Drar du en lite limsträng på reglarna för nattsömnensskull, eller räcker det med skruv?
 
KakelDanne skrev:
Drar du en lite limsträng på reglarna för nattsömnensskull, eller räcker det med skruv?
Ha ha... nej, det räcker faktiskt med skruvar om man ser till att dra de precis lagom så de inte tränger genom ytskiktet någonting.
 
Så när det nu då strax blir dags att inhandla våtrumsskivor så är det vita humidboard från Bauhaus/K-Rauta som gäller då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.